Stosownie do art. 107 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180 ]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] podpis osoby upoważnionej do wydawania decyzji jest jednym z koniecznych elementów tego rodzaju orzeczenia.
Należy z tego wnosić, że obie wspomniane decyzje były – po pierwsze – rozstrzygnięciami podjętymi kolegialnie, a po drugie – niektóre osoby brały udział w wydaniu obu tych orzeczeń.
Działanie takie w istotny sposób narusza reguły postępowania administracyjnego.
Artykuł 24 § 1 k. p. a. wskazuje przyczyny, których zaistnienie skutkuje z mocy prawa wyłączeniem pracownika organu (lub samego organu) od udziału w postępowaniu.
Skoro wyłączenie następuje z mocy prawa, dodatkowe orzekanie w tej sprawie, w drodze postanowienia, nie jest już konieczne. Pracownik organu administracji publicznej podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu, między innymi w sprawie, w której brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji.
Ustawodawca, poprzez użycie sformułowania „podlega wyłączeniu”, zrezygnował z obowiązku przeprowadzenia postępowania mającego na celu wyjaśnienie, czy wskazany związek osoby ze sprawą miał w istocie wpływ na dalsze działania pracownika organu, a tym samym – na całe postępowanie administracyjne.