Reklama
Rozwiń
Reklama

Jeśli firma jest zagrożona, fiskus powinien wstrzymać egzekucję

Przedsiębiorca, który dostał negatywną decyzję urzędu, może złożyć wniosek o wstrzymanie jej wykonania. Powinien go uzasadnić swoim ważnym interesem

Publikacja: 29.05.2008 08:27

Jeśli firma jest zagrożona, fiskus powinien wstrzymać egzekucję

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Jeśli ta przesłanka jest spełniona, organy podatkowe nie mogą prowadzić egzekucji. Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 22 kwietnia 2008 r. (I SA/Kr 1271/07).

Celem instytucji wstrzymania wykonania decyzji podatkowej (art. 224 § 2 ordynacji podatkowej) jest tymczasowa ochrona podatnika przed wykonaniem kwestionowanej przez niego decyzji do czasu jej ostatecznej weryfikacji. Niektóre organy podatkowe błędnie uważają, że zależy to wyłącznie od ich uznania.

O ile do momentu nowelizacji art. 224 § 2 ordynacji podatkowej, która weszła w życie 1 września 2005 r., wstrzymanie wykonania decyzji podatkowej zależało de facto od woli organu podatkowego, o tyle począwszy od tej daty obowiązany jest to zrobić – z urzędu lub na wniosek – jeżeli tylko przemawia za tym ważny interes podatnika lub interes publiczny.

Pomimo wykazania ważnego interesu podatnika bądź też interesu publicznego, przemawiających zało wstrzymaniem wykonania decyzji, organy podatkowe nadal twierdzą, że jest to uznaniowe rozstrzygnięcie. Tak stało się w sprawie przedsiębiorcy, któremu urząd skarbowy określił zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych. We wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji podatnik wykazał swój ważny interes przejawiający się groźbą pozbawienia płynności finansowej oraz utraty rynku, na którym funkcjonuje jako przedsiębiorca, a nawet zagrożeniem podstaw egzystencji jego rodziny. Jednak organ podatkowy nie zgodził się na wstrzymanie. Swoistą podstawą uzasadnienia tego rozstrzygnięcia był pogląd, że w sprawie wstrzymania wykonania decyzji przysługuje mu swoboda uznania administracyjnego. To naruszenie art. 224 § 2 ordynacji podatkowej – potwierdziła je jednak izba skarbowa.

WSA uznał natomiast, że od 1 września 2005 r. organy podatkowe są zobligowane do wstrzymania wykonania decyzji w przypadku wystąpienia przesłanek ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego. Z uwagi na brak definicji tych przesłanek sąd stwierdził, że należy je rozumieć w znaczeniu potocznym oraz wynikającym z piśmiennictwa i dotychczasowego orzecznictwa. Podkreślił, że ważny interes identyfikować trzeba m.in. z obawą pozbawienia pracy przez podatnika a także jego pracowników, prawdopodobieństwem zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej w wyniku utraty płynności finansowej, możliwością pozbawienia źródła utrzymania podatnika i jego rodziny, niebezpieczeństwem utraty rynku lub też wyrządzeniem podatnikowi znacznej szkody.

Reklama
Reklama

Uchylając w całości rozstrzygnięcia organów podatkowych, WSA zwrócił także uwagę na obowiązek kompleksowej analizy materiału dowodowego zebranego w trakcie postępowania. Dotyczy to zwłaszcza przedstawianych przez podatnika dokumentów, które obrazują jego sytuację finansową. Wyłącznie w ten sposób możliwe jest rzetelne sprawdzenie jego faktycznej sytuacji majątkowej i ustalenie przesłanek zastosowania instytucji wstrzymania wykonania decyzji.

Autor jest doradcą podatkowym zatrudnionym w spółce doradztwa podatkowego Mapolski Instytut Studiów Podatkowych z siedzibą w Krakowie

Orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie podkreśla obligatoryjny charakter instytucji wstrzymania wykonania decyzji podatkowej w sytuacji, gdy spełniona jest chociażby jedna z dwóch przesłanek przewidzianych w art. 224 § 2 ordynacji podatkowej (ważny interes podatnika lub interes publiczny). Jednocześnie ubolewać należy, że pomimo jednoznacznego stanu prawnego niektóre organy podatkowe nadal przypisują sobie prawo do uznaniowego jej stosowania nawet wówczas, gdy stan faktyczny danej sprawy w oczywisty sposób przemawia za wstrzymaniem egzekucji. Tego rodzaju samowola decyzyjna organów podatkowych stanowi nie tylko naruszenie przepisów, ale przyczynia się do pogłębiania nieufności podatników do fiskusa.

Jeśli ta przesłanka jest spełniona, organy podatkowe nie mogą prowadzić egzekucji. Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 22 kwietnia 2008 r. (I SA/Kr 1271/07).

Celem instytucji wstrzymania wykonania decyzji podatkowej (art. 224 § 2 ordynacji podatkowej) jest tymczasowa ochrona podatnika przed wykonaniem kwestionowanej przez niego decyzji do czasu jej ostatecznej weryfikacji. Niektóre organy podatkowe błędnie uważają, że zależy to wyłącznie od ich uznania.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Karol Nawrocki zablokował nominacje 46 sędziów. Czy prezydent mógł to zrobić?
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama