Reklama

Zakład budżetowy mógł się stać spółką

Porozumienie międzygminne może być wypowiedziane w zwykłej formie pisemnej przewidzianej przez przepisy kodeksu cywilnego

Publikacja: 25.06.2008 08:34

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził prawidłowość takiej właśnie interpretacji dokonanej przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze skargi gminy Karczew na uchwałę Rady Miasta Otwock (sygn. II OSK 391/08)

.

Obie te podwarszawskie miejscowości zawarły w 1996 r. porozumienie międzygminne, tworząc wspólny zakład budżetowy pod nazwą Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Porozumienie mogło być wypowiedziane przez każdą ze stron z dziesięcioletnim wyprzedzeniem. Rada Miasta Otwock twierdzi, że nastąpiło to już po trzech miesiącach, w październiku 1996 r. Otwoccy radni przegłosowali wówczas uchwałę o wypowiedzeniu porozumienia, która tylko przez niedopatrzenie nie przybrała formy pisemnej. Istnieje jednak protokół z sesji i pisemne powiadomienie Rady Gminy Karczew o tym fakcie. W lipcu 2007 r. Rada Miasta Otwock podjęła uchwałę w sprawie likwidacji zakładu budżetowego i przekształcenia go w spółkę z o.o. Było to konieczne do uzyskania kredytów na skorzystanie z unijnego Funduszu Spójności na system wodno-kanalizacyjny.

Gmina Karczew, reprezentowana przez burmistrza miasta, zaskarżyła uchwałę do WSA w Warszawie. Zarzuciła, że uniemożliwi ona dochodzenie wzajemnych roszczeń powstałych w wyniku wspólnej eksploatacji sieci wodociągowej. Zawarte w 1996 r. porozumienie międzygminne trwa. Nie zostały bowiem spełnione warunki formalne jego rozwiązania.

WSA nie uwzględnił skargi, gdyż uznał, że uchwała jest zgodna z ustawami o samorządzie gminnym oraz o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Reklama
Reklama

W skardze kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego gmina Karczew polemizowała ze stanowiskiem WSA. Jej zdaniem porozumienie nie wygasło, ponieważ wypowiedzenie było nieskuteczne. Nie można go było dokonać w zwykłej formie pisemnej, ale tylko w formie uchwały Rady Miasta, której jednak nie było. Do dziś natomiast trwają spory między tymi dwoma gminami, a obecnie firma audytorska rozlicza wzajemne nakłady.

NSA uznał, że gdy podejmowano uchwałę o likwidacji zakładu budżetowego i przekształceniu go w spółkę, porozumienie międzygminne już nie istniało. Wypowiedzenie było skuteczne. Nastąpiło w październiku 1996 r., kiedy Zarząd Miasta i Gminy Karczew został o nim poinformowany w piśmie prezydenta miasta Otwocka, który z kolei działał z upoważnienia Rady Miasta.

Mimo braku odrębnej uchwały rady nie można przyjąć, że to pismo nie miało mocy prawnej – powiedziała sędzia Małgorzata Stahl, uzasadniając wyrok oddalający skargę kasacyjną.

Była też prawna podstawa do przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę, Wynika to z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy o samorządzie gminnym, który nadaje radzie gminy prawo do tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych .

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama