Reklama
Rozwiń
Reklama

Pierożkowa marka tylko z grafiką

Znak Bar Pierożek w wersji słowno-graficznej uzyskał ochronę, ale jako znak słowny nie może na to liczyć – orzekł sąd

Publikacja: 27.07.2009 07:39

Pierożkowa marka tylko z grafiką

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Urząd Patentowy odmówił udzielenia prawa ochronnego na słowny znak. Przeciwstawił wcześniejszy znak wspólnotowy Pierożek z grafiką na podobne towary. Według UP zgłoszony znak bez grafiki dostatecznie nie odróżnia się od unijnej marki. Dominuje w nim słowo „pierożek”, co może rodzić skojarzenia z tą marką.

Krzysztof T. z Opola w 2005 r. zgłosił dwa znaki o nazwie BAR PIEROŻEK, jeden słowno-graficzny, drugi słowny. Miały sygnować towary z kl. 29, m.in.: koncentraty bulionowe, pomidorowe i warzywne, margaryny, oleje jadalne, przetwory mięsne, oraz w kl. 30, m.in.: pierogi, naleśniki, placki, potrawy na bazie mąki, a także usługi w kl. 43: restauracje, bary szybkiej obsługi, przygotowanie dań oraz ich dostawę. Na znak w wersji słowno-graficznej UP udzielił ochrony (decyzja o rejestracji z 6 listopada 2007 r.). Natomiast na znak słowny odmówił. Przeszkodą stał się ww. znak wspólnotowy, który korzysta z ochrony od stycznia 2005 r. na towary z kl. 30 oraz na usługi w kl. 35 i 44 w zakresie detalicznej i hurtowej sprzedaży towarów spożywczych. Znak wspólnotowy zastrzegła firma z Krosna Maria Sz. trading as PPUH Pierożek.

Urząd stwierdził podobieństwo towarów i usług. Przeanalizował też same znaki i doszedł do przekonania, że konsumenci będą w znaku słownym zwracać uwagę głównie na drugie słowo (pierożek), gdyż pierwsze (bar) się nie wyróżnia. Jako podstawę odmowy UP podał art. 132 ust. 2 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3B016C131D9E0441F25A34FDACC286C0?id=169951]prawa własności przemysłowej[/link]. Przepis ten mówi, że nie udziela się ochrony na znak identyczny lub podobny do znaku, na który udzielono prawa ochronnego z wcześniejszym pierwszeństwem na rzecz innej osoby dla towarów identycznych lub podobnych, jeżeli zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd, które obejmuje w szczególności skojarzenie znaku ze znakiem wcześniejszym.

– Jest 210 znaków ze słowem „bar”, które uzyskały ochronę, a więc UP uznał je za dystynktywne. Znak należy oceniać w całości, a ten składa się z dwóch wyrazów, które widziane razem wyróżniają go także w wersji słownej – argumentował pełnomocnik (rzecznik patentowy) Krzysztofa T. Zaznaczył, że obie firmy działają lokalnie, na innych rynkach, nie wchodzą sobie w drogę. Znaki mogą zatem istnieć bezkonfliktowo.

Takie zarzuty pełnomocnik podniósł również w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Dodał, że UP zarejestrował znak Pan Pierożek na rzecz przedsiębiorcy z Warszawy, marka wspólnotowa nie stała więc na przeszkodzie.

Reklama
Reklama

– Znak firmy z Warszawy ma bogatą grafikę, dlatego nie było kolizji ze znakiem wspólnotowym. Podobnie kolizji takiej nie ma ze słowno-graficznym znakiem BAR PIEROŻEK, który otrzymał ochronę – podkreślała podczas rozprawy przed WSA pełnomocnik UP. Zwróciła uwagę, że prawo ochronne na znak nie ma wymiaru lokalnego, rozciąga się na całą Polskę, a w wypadku znaku wspólnotowego na wszystkie kraje Unii.

[b] Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę, w pełni zgodził się z UP (sygn. VI SA/Wa 334/09). [/b]

– Urząd dokonał prawidłowej analizy znaków i zasadnie zastosował art. 132 ust. 2 pkt 2 pwp. W ocenie sądu elementem dystynktywnym i dominującym w zgłoszonym znaku słownym jest właśnie wyraz „pierożek”, który występuje w znaku wspólnotowym. Może to powodować niebezpieczeństwo wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów i usług, które są jednorodzajowe – podała w ustnych motywach wyroku sędzia Ewa Marcinkowska.

Wyrok nie jest prawomocny, przysługuje od niego skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Urząd Patentowy odmówił udzielenia prawa ochronnego na słowny znak. Przeciwstawił wcześniejszy znak wspólnotowy Pierożek z grafiką na podobne towary. Według UP zgłoszony znak bez grafiki dostatecznie nie odróżnia się od unijnej marki. Dominuje w nim słowo „pierożek”, co może rodzić skojarzenia z tą marką.

Krzysztof T. z Opola w 2005 r. zgłosił dwa znaki o nazwie BAR PIEROŻEK, jeden słowno-graficzny, drugi słowny. Miały sygnować towary z kl. 29, m.in.: koncentraty bulionowe, pomidorowe i warzywne, margaryny, oleje jadalne, przetwory mięsne, oraz w kl. 30, m.in.: pierogi, naleśniki, placki, potrawy na bazie mąki, a także usługi w kl. 43: restauracje, bary szybkiej obsługi, przygotowanie dań oraz ich dostawę. Na znak w wersji słowno-graficznej UP udzielił ochrony (decyzja o rejestracji z 6 listopada 2007 r.). Natomiast na znak słowny odmówił. Przeszkodą stał się ww. znak wspólnotowy, który korzysta z ochrony od stycznia 2005 r. na towary z kl. 30 oraz na usługi w kl. 35 i 44 w zakresie detalicznej i hurtowej sprzedaży towarów spożywczych. Znak wspólnotowy zastrzegła firma z Krosna Maria Sz. trading as PPUH Pierożek.

Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama