Ryzyko powinno obciążać przedsiębiorcę

Spółka musi zapewnić konsumentom realną możliwość zapoznania się z jej ofertą

Publikacja: 07.06.2010 04:45

Ryzyko powinno obciążać przedsiębiorcę

Foto: www.sxc.hu

[b]Sąd Apelacyjny w Warszawie potwierdził, że stołeczna spółka Aster naruszała interesy konsumentów[/b].

Obciążała ona klienta kosztami montażu instalacji umożliwiającej korzystanie z zamówionych usług w wypadku, gdy odstępował on od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie dziesięciu dni od jej zawarcia.

„Praktyka taka była niezgodna z art. 2 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D6CE5A7F39A93A78DDDA03908C1687BC?id=80633]ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny[/link]” – stwierdził prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w decyzji z 2008 r. W uzasadnieniu dodał, że działanie to powoduje uszczerbek finansowy dla klientów, bo muszą ponosić spore koszty, które zgodnie z prawem obciążałyby spółkę.

Prezes UOKiK wskazał, że Aster bezprawnie przerzuca na nieprofesjonalnych uczestników rynku ryzyko związane z zawieraniem umów poza lokalem firmy. Zgodnie zaś z przyjętym w Unii Europejskiej modelem ochrony konsumenta w nietypowych sytuacjach handlowych ryzyko ekonomiczne związane z zawieraniem umów poza lokalem przedsiębiorstwa powinno obciążać przedsiębiorcę, który w taki sposób funkcjonuje.

Spółka Aster, dostawca usług telekomunikacyjnych, w toku postępowań twierdziła, że jej działania nie miały bezprawnego charakteru. Wyjaśniała, że każdy z potencjalnych abonentów mógł zapoznać się z cennikami, regulaminem, ofertą programową firmy pod nieobecność przedsiębiorcy (Internet, poczta, biura obsługi klientów).

Sąd Apelacyjny nie zgodził się z tą argumentacją.

– Materiał dowodowy zebrany w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził, że spółka Aster nie zapewniała realnej możliwości zapoznania się z całością oferty oraz wzorcem umowy przed podpisaniem umowy z konsumentem pod nieobecność drugiej strony – uzasadnił sędzia. Dodał, że ustalenia zawarte w decyzji prezesa UOKiK i wyroku sądu pierwszej instancji były prawidłowe.

Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK, przypomina, że art. 2 ust. 3 ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta stanowi, że w razie odstąpienia w ciągu 10 dni od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy uważa się, iż nie została ona zawarta, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. – To, co strony świadczyły sobie, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni – dodaje Małgorzata Cieloch.

[b]Sąd Apelacyjny w Warszawie potwierdził, że stołeczna spółka Aster naruszała interesy konsumentów[/b].

Obciążała ona klienta kosztami montażu instalacji umożliwiającej korzystanie z zamówionych usług w wypadku, gdy odstępował on od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie dziesięciu dni od jej zawarcia.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów