Ryzyko powinno obciążać przedsiębiorcę

Spółka musi zapewnić konsumentom realną możliwość zapoznania się z jej ofertą

Publikacja: 07.06.2010 04:45

Ryzyko powinno obciążać przedsiębiorcę

Foto: www.sxc.hu

[b]Sąd Apelacyjny w Warszawie potwierdził, że stołeczna spółka Aster naruszała interesy konsumentów[/b].

Obciążała ona klienta kosztami montażu instalacji umożliwiającej korzystanie z zamówionych usług w wypadku, gdy odstępował on od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie dziesięciu dni od jej zawarcia.

„Praktyka taka była niezgodna z art. 2 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D6CE5A7F39A93A78DDDA03908C1687BC?id=80633]ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny[/link]” – stwierdził prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w decyzji z 2008 r. W uzasadnieniu dodał, że działanie to powoduje uszczerbek finansowy dla klientów, bo muszą ponosić spore koszty, które zgodnie z prawem obciążałyby spółkę.

Prezes UOKiK wskazał, że Aster bezprawnie przerzuca na nieprofesjonalnych uczestników rynku ryzyko związane z zawieraniem umów poza lokalem firmy. Zgodnie zaś z przyjętym w Unii Europejskiej modelem ochrony konsumenta w nietypowych sytuacjach handlowych ryzyko ekonomiczne związane z zawieraniem umów poza lokalem przedsiębiorstwa powinno obciążać przedsiębiorcę, który w taki sposób funkcjonuje.

Spółka Aster, dostawca usług telekomunikacyjnych, w toku postępowań twierdziła, że jej działania nie miały bezprawnego charakteru. Wyjaśniała, że każdy z potencjalnych abonentów mógł zapoznać się z cennikami, regulaminem, ofertą programową firmy pod nieobecność przedsiębiorcy (Internet, poczta, biura obsługi klientów).

Sąd Apelacyjny nie zgodził się z tą argumentacją.

– Materiał dowodowy zebrany w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził, że spółka Aster nie zapewniała realnej możliwości zapoznania się z całością oferty oraz wzorcem umowy przed podpisaniem umowy z konsumentem pod nieobecność drugiej strony – uzasadnił sędzia. Dodał, że ustalenia zawarte w decyzji prezesa UOKiK i wyroku sądu pierwszej instancji były prawidłowe.

Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK, przypomina, że art. 2 ust. 3 ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta stanowi, że w razie odstąpienia w ciągu 10 dni od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy uważa się, iż nie została ona zawarta, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. – To, co strony świadczyły sobie, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni – dodaje Małgorzata Cieloch.

[b]Sąd Apelacyjny w Warszawie potwierdził, że stołeczna spółka Aster naruszała interesy konsumentów[/b].

Obciążała ona klienta kosztami montażu instalacji umożliwiającej korzystanie z zamówionych usług w wypadku, gdy odstępował on od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie dziesięciu dni od jej zawarcia.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem