Nie wszystkie uchwały rady gminy są ważne

Rada miejska w Gliwicach nie mogła podjąć uchwały w sprawie iluminacji obiektów zabytkowych

Publikacja: 21.10.2010 04:30

Nie wszystkie uchwały rady gminy są ważne

Foto: www.sxc.hu

Nie miała do tego bezpośredniej podstawy prawnej, a kompetencji nie można domniemywać [b]stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. II OSK 1476/10)[/b].

Uchwała przewidywała iluminację obiektów zabytkowych oraz innych obiektów będących lub niebędących własnością miasta. Jako podstawę prawną rada podała art. 7 ust. 1 pkt 14 i 18 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5E22A22A00C7828AF742A3B5D368A51C?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link].

Rozstrzygnięciem nadzorczym wojewoda śląski stwierdził nieważność tej uchwały. Uznał, że jest niezgodna z art. 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E3B71530A4F11DC4D0200D4C8D291E95?id=77990]konstytucji[/link], który mówi, iż organy administracji publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Przepis podany jako podstawa prawna nie daje kompetencji do podjęcia wspomnianej uchwały, która ingerowała w kwestie cywilnoprawne.

Miasto złożyło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Wskazało w niej, że przepis podany jako podstawa prawna wśród zadań własnych gminy wskazuje promocję gminy". Iluminacja obiektów mających istotne znaczenie artystyczne, kulturowe, turystyczne lub historyczne mieści się w tym pojęciu.

Wyeksponowanie światłem atrakcyjnych obiektów wpływa bowiem na poprawę wizerunku gminy i jej atrakcyjność. Może to się przełożyć na wymierne korzyści ekonomiczne związane z napływem odwiedzających i inwestorów.

Gliwicki WSA oddalił skargę. Klauzula generalna zawarta w art. 18 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1A5F64C2C7F2E7C9170CA76B2E3D1B25?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] daje podstawę do podjęcia uchwały przez radę tylko w sytuacji, gdy konkretny przepis przyznaje jej takie uprawnienie. Takiego jednak nie ma ani w art. 18 ust. 2, wyszczególniającym zadania gminy, ani w ustawach szczególnych.

W skardze kasacyjnej miasto zarzuciło błędną wykładnię art. 18 ust. 1 ustawy. Jej zdaniem właśnie z tego przepisu w związku z art. 6 i 7 usg wynikają kompetencje rady do podjęcia wspomnianej uchwały.

NSA oddalił skargę kasacyjną. Ani z art. 6 usg, który stwierdza, że do sfery działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, ani z art. 7 ust. 1, który określa zadania własne, nie można wyprowadzić normy kompetencyjnej do podjęcia wspomnianej uchwały powiedział sędzia Leszek Leszczyński. Nie stwarza jej również art. 18 ust. 2. Promocja gminy może się odbywać wyłącznie w formach przewidzianych przez przepisy

Nie miała do tego bezpośredniej podstawy prawnej, a kompetencji nie można domniemywać [b]stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. II OSK 1476/10)[/b].

Uchwała przewidywała iluminację obiektów zabytkowych oraz innych obiektów będących lub niebędących własnością miasta. Jako podstawę prawną rada podała art. 7 ust. 1 pkt 14 i 18 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5E22A22A00C7828AF742A3B5D368A51C?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link].

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem