Reklama

Kiedy przewozy międzynarodowe przeważają w działalności

Dla zastosowania zerowej stawki VAT do usług pomocniczych do transportu lotniczego nie jest konieczne, aby przewoźnik, na rzecz którego są one świadczone, wykonywał wyłącznie transport międzynarodowy

Aktualizacja: 08.11.2010 03:50 Publikacja: 08.11.2010 02:00

Kiedy przewozy międzynarodowe przeważają w działalności

Foto: www.sxc.hu

[b]Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 21 września 2010 r. (I SA/PO 479/10) [/b]

Jest to ważne orzeczenie dla wszystkich firm, które świadczą na rzecz przewoźników lotniczych usługi obejmujące m.in. obsługę startu i lądowania samolotów, obsługę naziemną pasażerów i ładunków, taką jak sprzedaż biletów, dowóz bagażu czy katering.

Przeważnie są one świadczone kompleksowo i przynoszą usługodawcom wysoki dochód, co wpływa również na znaczne obciążenie VAT przy ewentualnym zastosowaniu stawki podstawowej (krajowej).

We wniosku o interpretację przepisów podatkowych spółka pytała, czy może zastosować zerową stawkę VAT, gdy wykonuje usługi na rzecz przewoźnika zajmującego się zarówno przewozami krajowymi, jak i międzynarodowymi, przy czym liczba przewozów przypadająca na transport międzynarodowy tylko niewiele przekracza liczbę przewozów wykonywanych na terenie kraju.

Wątpliwość ta wynikła z użycia przez ustawodawcę mało precyzyjnego zwrotu przy określaniu warunków skorzystania z preferencyjnej stawki. Przypomnijmy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 7, 8, 13, 16 i 18 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link], opodatkowanie czynności związanych z obsługą lotnisk i linii lotniczych stawką 0 proc. uzależnione jest od wykonywania tych czynności „głównie” do celów transportu międzynarodowego.

Reklama
Reklama

Jednocześnie ustawa w żadnym innym przepisie nie wskazuje, co należy przez to rozumieć. Czy wystarczy, że będzie można wykazać, że międzynarodowa część przewozów jest większa od krajowej, przy czym o ile większa jest bez znaczenia, czy też trzeba udowodnić, że przewyższa ją istotnie.

Zdaniem spółki należy odwołać się do słownika języka polskiego, według którego „głównie” oznacza „przede wszystkim”, „przeważnie”. Wystarczy więc, aby przewozy międzynarodowe wynosiły 51 proc. (uwzględniając liczbę transakcji czy wysokość obrotów), i nie jest konieczna większa różnica.

Organ podatkowy nie uznał tej argumentacji. Wskazał, że dla zastosowania zerowej stawki i uznania, że przewozy są wykonywane „głównie” w transporcie międzynarodowym, konieczne jest ich wystąpienie w „widocznej większości”, nie tylko w „większości”. Wprawdzie przekroczenie 50 proc. oznacza ponad połowę, a zatem większość, jednak nie w każdym wypadku musi być to „widoczna większość”.

WSA przyznał rację spółce. Jego zdaniem ustalenie, że zrealizowana liczba przewozów w transporcie międzynarodowym wynosi ponad 50 proc. wszystkich lotów, liczba faktycznych godzin wykonywanych w transporcie międzynarodowym przekracza 50 proc. wszystkich godzin transportu, osiągnięty obrót (w tym wpływy z biletów) przekracza 50 proc. całego osiągniętego obrotu, pozwala na stwierdzenie, że usługi są wykonywane głównie do celów transportu międzynarodowego.

WSA podkreślił, że właśnie takie wyliczenie matematyczne pozwala na jednoznaczną, obiektywną ocenę charakteru transportu, a tym samym wyłącza dokonywanie oceny dowolnej, uznaniowej.

[ramka][b]Komentuje Hanna Kozłowska, biegły rewident, doradca podatkowy w KDA spółce doradztwa podatkowego w Poznaniu[/b]

Reklama
Reklama

Omawiane orzeczenie należy ocenić pozytywnie. Rzuca ono nieco światła na kwestię dotychczas niejasną i sprzyja realizacji zasady pewności prawa. Jak słusznie zauważył sąd, zaakceptowanie stanowiska organu powodowałoby konieczność odpowiedzi na pytanie, od jakiej wielkości procentowej (60, 70 czy 80 proc.) podatnik ma przyjmować, że ma prawo do zerowej stawki.

W każdej konkretnej sprawie organ podatkowy mógłby przyjmować inną wielkość, co powodowałoby stan niepewności podatkowej, przedsiębiorca nie byłby w stanie do końca przewidzieć konsekwencji swoich działań. W państwie prawa jest to niedopuszczalne.

Podatnik nie powinien ponosić negatywnych konsekwencji braku precyzji ustawodawcy w formułowaniu treści przepisów, a tak byłoby w razie uznania interpretacji organu za słuszną. Pozostaje mieć nadzieję, że wykładnia przyjęta przez WSA znajdzie potwierdzenie także w innych wyrokach.[/ramka]

[ramka][b]Jakie są kryteria[/b]

Ustalając, jaką wielkość ma działalność dotycząca poszczególnych rodzajów transportu, należy zastanowić się w pierwszej kolejności, jakie czynniki należy przy tym brać pod uwagę. Z pomocą może tu przyjść orzecznictwo [b]Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym wyrok z 16 września 2004 r. C-382/02 [/b](w sprawie Cimber Air AIS przeciwko Skatteministeriet).

Przy ocenie, czy usługi są świadczone na rzecz przewoźników lub innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, należy, zdaniem ETS, uwzględnić wszystkie czynniki, które pozwalają obiektywnie ocenić charakter transportu. Zasadne jest więc uwzględnienie takich kryteriów, jak: zrealizowana liczba przewozów, wpływy ze sprzedaży biletów, liczba godzin wykonywanych w transporcie międzynarodowym i krajowym.

Reklama
Reklama

Ten katalog ma charakter jedynie przykładowy. W praktyce można więc uwzględniać wszystkie inne kryteria, które pozwolą na ustalenie wielkości przypadających na obydwa rodzaje transportu.[/ramka]

[b]Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 21 września 2010 r. (I SA/PO 479/10) [/b]

Jest to ważne orzeczenie dla wszystkich firm, które świadczą na rzecz przewoźników lotniczych usługi obejmujące m.in. obsługę startu i lądowania samolotów, obsługę naziemną pasażerów i ładunków, taką jak sprzedaż biletów, dowóz bagażu czy katering.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Prawo karne
Nowe problemy znanego prawnika. Media: wstrząsające ustalenia śledczych
Prawo karne
Ułaskawienie to bezpiecznik czy relikt? Kontrowersje po decyzji prezydenta
Sądy i trybunały
Manowska: zawiadomiłam prokuraturę, nie można dopisywać niczego do uchwały
Ubezpieczenia i odszkodowania
mObywatel z długo oczekiwaną funkcją dla kierowców
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Samorząd i administracja
Podwyżki w budżetówce wyższe niż chce rząd? Jest „historyczny kompromis”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama