[b]Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 21 września 2010 r. (I SA/PO 479/10) [/b]
Jest to ważne orzeczenie dla wszystkich firm, które świadczą na rzecz przewoźników lotniczych usługi obejmujące m.in. obsługę startu i lądowania samolotów, obsługę naziemną pasażerów i ładunków, taką jak sprzedaż biletów, dowóz bagażu czy katering.
Przeważnie są one świadczone kompleksowo i przynoszą usługodawcom wysoki dochód, co wpływa również na znaczne obciążenie VAT przy ewentualnym zastosowaniu stawki podstawowej (krajowej).
We wniosku o interpretację przepisów podatkowych spółka pytała, czy może zastosować zerową stawkę VAT, gdy wykonuje usługi na rzecz przewoźnika zajmującego się zarówno przewozami krajowymi, jak i międzynarodowymi, przy czym liczba przewozów przypadająca na transport międzynarodowy tylko niewiele przekracza liczbę przewozów wykonywanych na terenie kraju.
Wątpliwość ta wynikła z użycia przez ustawodawcę mało precyzyjnego zwrotu przy określaniu warunków skorzystania z preferencyjnej stawki. Przypomnijmy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 7, 8, 13, 16 i 18 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link], opodatkowanie czynności związanych z obsługą lotnisk i linii lotniczych stawką 0 proc. uzależnione jest od wykonywania tych czynności „głównie” do celów transportu międzynarodowego.