Takie stanowisko potwierdził wczoraj - w uchwale z 7 lipca 2011 r. siedmioosobowy skład Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. I GPS 2/11).
W podjętej uchwale uznał, że w stanie prawnym obowiązującym od wejścia w życie ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (DzU nr 213, poz. 2156) do wejścia w życie ustawy z 11 maja 2007 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych ustaw (DzU nr 99, poz. 666) opłatą paliwową objęte były paliwa silnikowe wymienione w art. 37h ust. 3 pkt 3 tej ustawy. Uchwała jest aktualna także w obowiązującym stanie prawnym.
Poszerzony skład nie zgodził się z argumentacją zawartą w uzasadnieniu pytania prawnego NSA, że opłata powinna być uiszczana tylko wtedy, gdy paliwo lub gaz rzeczywiście zostaną zużyte do napędu pojazdów samochodowych.
W ocenie NSA zgodnie z przepisami opłatą paliwową zostały objęte paliwa silnikowe oraz gazy, które nadają się do napędu pojazdów samochodowych, i regulacje te abstrahują od tego, jakie będzie ich ostateczne przeznaczenie.
– Racjonalny ustawodawca, mając na uwadze skuteczność ściągania opłaty paliwowej, nałożył obowiązek jej zapłaty na określone rodzaje paliwa bez względu na to, jakie będzie ich rzeczywiste przeznaczenie – podkreślił przewodniczący składu, prezes Izby Gospodarczej NSA Andrzej Kisielewicz.