Niedawno NSA w wyroku z 28 czerwca 2011 (I FSK 1014/10) potwierdził możliwość odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych przeznaczonych na nagrody w loteriach stanowiących część kompleksowej usługi reklamowej. NSA wskazał przy okazji na konieczność stosowania wykładni celowościowej, uwzględniającej ekonomiczne znaczenie interpretowanego przepisu, poza kierowaniem się samym jego brzmieniem (tj. poza zastosowaniem wykładni gramatycznej).
Tymczasem celem art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, w opinii sądu, jest zapobieżenie odliczaniu całego podatku naliczonego przy nabyciu samochodów, których rodzaj lub funkcjonalność nie determinuje wykorzystywania ich jedynie w działalności gospodarczej podatnika, umożliwiając również ich wykorzystywanie poza tą działalnością. Świadczy o tym m.in. wyłączenie tego ograniczenia zawarte w art. 86 ust. 4 pkt 7a ustawy o VAT, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż takich samochodów.
Biorąc pod uwagę, że w analizowanym przypadku samochody demonstracyjne nabywane są wyłącznie na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności w zakresie handlu samochodami a ponadto będą one przedmiotem odsprzedaży w ciągu 12 miesięcy (kwalifikowane są jako towar handlowy), niewątpliwie zastosowanie mieć powinno wyłączenie z ograniczenia prawa do odliczenia, przewidziane dla podmiotów dokonujących dostawy pojazdów osobowych. W konsekwencji diler będzie uprawniony do odliczenia całości VAT wykazanego na fakturze.
Pomimo korzystnego dla podatników orzecznictwa sądów administracyjnych stanowisko organów podatkowych pozostaje odmienne. W interpretacjach indywidualnych konsekwentnie odmawiają one dilerom prawa do pełnego odliczenia VAT związanego z nabyciem pojazdów demonstracyjnych.
Argumentacja fiskusa opiera się na twierdzeniu, że podstawowym przeznaczeniem nabywanych pojazdów jest ich używanie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast ich ewentualna późniejsza sprzedaż ma znaczenie drugorzędne i pozostaje bez wpływu na wysokość odliczenia podatku przy ich nabyciu, niezależnie od tego czy będą one sprzedawane przed czy po upływie roku (tak np. Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 12 sierpnia 2011, IPPP1-443-814/11-2/BS).