Również inne czynności (np. stosowanie cen zgodnych z polityką dostawcy czy wydanie określonej ilości gazetek reklamowych), za które premia jest wypłacana pod warunkiem osiągnięcia przez nabywcę towarów ustalonego udziału (procentu) w całości sprzedaży obrotu z towarów zakupionych u dostawcy, nie są świadczeniem usług dla celów VAT. Tym samym wypłacane premie nie podlegają VAT.
Tak orzekł WSA w Gliwicach 4 października 2011 (III SA/Gl 129/11).
Na podstawie umowy handlowej sprzedający udziela kupującemu bonusów w postaci premii pieniężnych. „Premia za wierność”, ustalona kwotowo, uzależniona jest od tego, czy nabywca towarów uzyska określony procent obrotu z towarów zakupionych u konkretnego sprzedawcy w całości swego obrotu.
Natomiast „premia jakościowa”, również ustalona kwotowo, uzależniona jest od tego, czy nabywca uzyskał prawo do „premii za wierność”, oraz dodatkowo, czy stosował ceny zgodne z polityką cen dostawcy i czy wydał określoną ilość gazetek reklamowych.
Spółka we wniosku o udzielenie interpretacji zapytała, czy otrzymanie takich premii należy traktować jako wynagrodzenie za usługę w rozumieniu ustawy o VAT i czy w konsekwencji podlegają one VAT.