ETS: Unijny system handlu uprawnieniami do emisji jest zgodny z prawem międzynarodowym

Dyrektywa uwzględniająca działalność lotniczą w ramach wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 jest ważna

Publikacja: 29.12.2011 14:45

ETS: Unijny system handlu uprawnieniami do emisji jest zgodny z prawem międzynarodowym

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Tak orzekł 21 grudnia 2011 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości (sygnatura akt C-366/10)

. Podkreślił, że stosowanie w lotnictwie systemu handlu uprawnieniami do emisji nie narusza zasad prawa międzynarodowego, ani umowy „otwartego nieba".

W 2003 r. Unia Europejska ustanowiła system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, będący kluczowym elementem europejskiej polityki w dziedzinie przeciwdziałania zmianom klimatu (Dyrektywa 2003/87/WE).

Od 1 stycznia 2012 r. w ramach tego sytemu zostanie również uwzględniona działalność lotnicza.

Od tego dnia wszystkie przedsiębiorstwa lotnicze – w tym przedsiębiorstwa z państw trzecich – będą zobowiązane do nabywania i zwracania uprawnień do emisji w odniesieniu do lotów wykonywanych z i do europejskich portów lotniczych.

W związku z powyższą zmianą kilka amerykańskich i kanadyjskich przedsiębiorstw lotniczych oraz stowarzyszeń przedsiębiorstw lotniczych zakwestionowało w Zjednoczonym Królestwie przepisy transponujące dyrektywę. Stwierdzili oni, że dyrektywa narusza konwencję chicagowską o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, protokół z Kioto w sprawie zmian klimatu i porozumienie o transporcie lotniczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz Stanami Zjednoczonymi Ameryki, zwane umową „otwartego nieba", ponieważ wprowadza określoną formę opłaty od zużycia paliwa i przewiduje stosowanie systemu handlu uprawnieniami do emisji poza sferą kompetencji terytorialnych Unii.

Sąd Zjednoczonego Królestwa zwrócił się do Trybunału o wyjaśnienie, czy dyrektywa jest ważna w świetle wskazanych postanowień prawa międzynarodowego.

Trybunał ustosunkował się do postawionych zarzutów:

- w kwestii konwencji chicagowskiej, stwierdził, że Unia nie jest związana jej postanowieniami, ponieważ nie jest jej stroną, a ponadto nie przyjęła dotąd w pełni wynikających z niej kompetencji,

- jeśli chodzi o protokół z Kioto, Trybunał zaznaczył, że obowiązek dążenia do ograniczenia lub redukcji emisji określonych gazów cieplarnianych pochodzących z paliw stosowanych w transporcie lotniczym poprzez współpracę w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) nie jest bezwarunkowy i dostatecznie jasny, aby można się było na niego powoływać,

- co się zaś tyczy naruszenia prawa "otwartego nieba", to dyrektywa jako taka nie ma zastosowania do lotów, podczas których statki powietrzne przelatują nad morzem pełnym, terytorium państw członkowskich Unii lub terytorium państw trzecich. Systemowi handlu uprawnieniami będzie podlegał jedynie operator takiego statku powietrznego, którego loty rozpoczynają lub kończą na lotnisku znajdującym się na terytorium jednego z państw członkowskich.

Ponieważ, statki powietrzne znajdują się fizycznie na terytorium jednego z państw członkowskich Unii i z tego tytułu podlegają pełnej jurysdykcji Unii, zastosowanie systemu handlu uprawnieniami do operatorów statków powietrznych nie narusza zasady terytorialności ani suwerenności państw trzecich.

Co do zarzutu, iż system handlu uprawnieniami stanowi podatek lub opłatę od paliwa, co narusza umowę „otwartego nieba", Trybunał uznał, że dyrektywa nie narusza zobowiązania do wyłączenia paliwa z zakresu podatków, opłat i należności.

ETS ostatecznie stwierdził, że jednolite stosowanie systemu do wszystkich lotów wykonywanych z i do europejskich portów lotniczych jest zgodne z postanowieniami umowy „otwartego nieba" zmierzającymi do ustanowienia zakazu dyskryminującego traktowania operatorów amerykańskich względem operatorów europejskich.

Zobacz opinię rzecznika generalnego z 6 października 2011 r. w sprawie C-366/10 The Air Transport Association of America i in.

Tak orzekł 21 grudnia 2011 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości (sygnatura akt C-366/10)

. Podkreślił, że stosowanie w lotnictwie systemu handlu uprawnieniami do emisji nie narusza zasad prawa międzynarodowego, ani umowy „otwartego nieba".

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo