Podstawowe normy postępowania z odpadami i związane z tym zadania różnych podmiotów reguluje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0B0D4B069E7982F7E64CBDFA9C7E58D8?id=185040]ustawa o odpadach (DzU z 2007 r. nr 39, poz. 251 ze zm.[/link]; dalej: uodp). U[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185746]stawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (DzU z 2007 r. nr 90, poz. 607 ze zm[/link].; dalej: uprod) wymusza recykling odpadów zamiast składowania na wysypiskach. Powstał spójny, przejrzysty i stosunkowo logiczny system prawa. Rynek szybko dostosował się do nowych reguł. Należało się spodziewać, że wzrastające potrzeby ochrony środowiska będą realizowane przez zmiany tych aktów normatywnych. Tymczasem rozpoczęto mnożenie ustaw: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=312518]o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji; o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym; o bateriach i akumulatorach (DzU z 2009 r. nr 79, poz. 666[/link]; dalej: ubat).
Ustawa o recyklingu pojazdów przewiduje 11 rozporządzeń i dwa sprawozdania, o sprzęcie elektrycznym – 18 rozporządzeń i siedem sprawozdań, ubat – 26 rozporządzeń i dziesięć sprawozdań! Nie trzeba wielkiej wyobraźni, aby uzmysłowić sobie, że importerzy samochodów podlegają wszystkim tym ustawom.
Trudno oprzeć się uczuciu irytacji, skoro odrębne sprawozdania dotyczą: ilości baterii wprowadzonych do obrotu, poziomu zebranych zużytych baterii, wykazu zakładów przetwarzania odpadów, nakładów na edukację ekologiczną, wysokości opłaty produktowej, pobranej opłaty depozytowej. Sprawozdania, poza danymi przedsiębiorcy, najczęściej będą zawierały po jednej informacji. Bez sensu? Nieprawda. Niegroźne staną się próby redukcji zatrudnienia w administracji.
[srodtytul]Rejestry i wydatki[/srodtytul]
Najnowsze akty, począwszy od ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, wprowadzają dodatkowe urzędowe rejestry.