Legislacyjna ofensywa mająca na celu zwalczanie używania wyrobów tytoniowych jest faktem. Jednym z jej istotnych filarów jest próba maksymalnego ograniczenia obecności takich produktów w sferze publicznej. Służą temu różne instrumenty prawne, w tym ograniczenia i zakazy dotyczące reklamy, promocji czy sponsorowania takich produktów. Zawarte są przede wszystkim w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=353669]ustawie o ochronie zdrowia przed skutkami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w kwietniu tego roku w omawianym zakresie została znowelizowana (DzU nr 81, poz. 529)[/link]. Odpowiednie zmiany weszły w życie 15 listopada 2010 r. i niewątpliwie przysporzą wielu wątpliwości interpretacyjnych, których i tak dostarczał obowiązujący tekst.
[srodtytul]Przed i po 15 listopada[/srodtytul]
Do 15 listopada reklama to (art. 2 pkt 5) „[b]publiczne[/b] rozpowszechnianie wizerunków marek wyrobów tytoniowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych [b]firm[/b] tytoniowych, [b]służących popularyzowaniu marek wyrobów tytoniowych[/b]; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy firmami zajmującymi się produkcją, dystrybucją i handlem wyrobami tytoniowymi” (podkreślenia – E. N.).
Przepis ten wskazuje istotną cechę reklamy, tj. jej [b]publiczny [/b]charakter, nie definiując tego przymiotu. Pod tym pojęciem rozumieć zapewne należy adresowanie przekazów o wskazanej w przepisach treści do [b]nieokreślonej liczby osób[/b] nieoznaczonych imiennie. Jeżeli taki wymóg jest spełniony, to nie ma znaczenia okoliczność, w jaki sposób informacje docierają do jej adresatów, np. przez tekst prasowy czy ulotki rozdawane anonimowo. Jeżeli natomiast przesyłki dostarczane są do imiennie określonych adresatów, to ilość odbiorców nie ma znaczenia, gdyż zawsze będziemy mieli do czynienia z niepublicznym charakterem takiej komunikacji
Od 15 listopada obowiązuje następująca definicja: „reklama wyrobów tytoniowych – [b]rozpowszechnianie komunikatów[/b], wizerunków marek wyrobów tytoniowych lub symboli z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych firm produkujących wyroby tytoniowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych wyrobów tytoniowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy firmami zajmującymi się produkcją, dystrybucją i handlem wyrobami tytoniowymi”.