Od 2010 r. Unia Europejska prowadzi program sztokholmski mający na celu wzmocnienie praw osób w postępowaniu karnym. Do tej pory przyjęto dwie dyrektywy: w sprawie prawa do tłumaczenia ustnego i tłumaczenia pisemnego w postępowaniu karnym i liście praw oraz w sprawie prawa do informacji w postępowaniu karnym. Zapowiada się jednak prawdziwa batalia o trzecią dyrektywę dotyczącą prawa dostępu do adwokata w postępowaniu karnym oraz prawa do powiadomienia osoby trzeciej o zatrzymaniu.
Komisja Europejska pod koniec zeszłego roku przedstawiła projekt nawiązujący do standardów Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (dalej: Trybunał). Po przekazaniu projektu Radzie Unii Europejskiej pojawiły się w nim zmiany, które podważają sens przyjmowania tej dyrektywy. Rada UE, reprezentująca interesy państw członkowskich, zmodyfikowała projekt w ten sposób, że nie tyle polepszyła standardy, ile wręcz je pogorszyła znacząco w stosunku do tego, czego od lat wymaga od państw Trybunał w Strasburgu. Teraz cała nadzieja w Parlamencie Europejskim, który może przywrócić wiarę w standardy praw człowieka. Rzecz to niebagatelna, ponieważ dotyczy dziesiątków milionów ludzi, którzy w procesach karnych pozostają częstokroć bez odpowiedniej reprezentacji.
Gdzie gwarancje procesowe
W wielu państwach Europy określanie podejrzanego w inny sposób: jako „świadka" lub „osobę faktycznie podejrzaną", jest powszechną praktyką policji, aby uniknąć zapewniania podejrzanym należnych im praw rzetelnego procesu. Projekt Komisji Europejskiej regulował tego rodzaju sytuację, przyznając „osobie faktycznie podejrzanej" gwarancje procesowe. Takie podejście było zbieżne z orzecznictwem Trybunału, który m.in. w sprawie Brusco p. Francji (wyrok z 14 października 2010 r., skarga nr 1466/07) uznał, że przesłuchanie w charakterze świadka osoby faktycznie podejrzanej, która podczas przesłuchania przyznała się do winy, bez obecności adwokata, przeczy gwarancjom rzetelnego procesu.
W wyniku prac nad dyrektywą w Radzie UE z jej tekstu zniknęły gwarancje procesowe dla „osób faktycznie podejrzanych".
Rada UE poszerzyła również w projekcie zakres wyłączeń prawa dostępu do adwokata oraz powiadomienia osoby trzeciej o pozbawieniu wolności. Ograniczenia mają być możliwe , gdy zaistnieje potrzeba zapobieżenia poważnym negatywnym skutkom dla życia, wolności i integralności cielesnej, gdy zapewnienie adwokata jest wyjątkowo trudne lub ze względu na „geograficzne oddalenie podejrzanego lub oskarżonego". Ostatnia z wymienionych przesłanek sprzeczna jest ze standardami Europejskiego Komitetu ds. Zapobiegania Torturom, wedle których możliwość opóźnienia skorzystania z prawa do adwokata „powinna być jasno zdefiniowana, a jej wykorzystanie ściśle ograniczone w czasie". Komitet sugeruje, aby państwa członkowskie tworzyły listy adwokatów w porozumieniu z odpowiednimi organizacjami zawodowymi, które umożliwiłyby wyeliminowanie opóźnień w wypełnianiu gwarancji procesowych.