W całym kraju widoczna jest intensywna przebudowa infrastruktury komunikacyjnej. Jednostki samorządu terytorialnego zmuszone są do przejmowania pod te inwestycje terenów prywatnych. Niestety, pierwotni właściciele nieruchomości bardzo często bezskutecznie oczekują na samo wszczęcie negocjacji w sprawie odszkodowań. Do RPO wpływają skargi od obywateli, którzy alarmują, że mimo wydania ostatecznej decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości organy gmin zwlekają z podjęciem negocjacji, tłumacząc się najczęściej brakiem środków finansowych. Ta sytuacja, zrozumiała z punktu widzenia interesu publicznego czy konieczności prowadzenia prac technicznych, jest nie do zaakceptowania z punktu widzenia ochrony praw jednostki.
Przykładowo, w jednej ze spraw badanych w Biurze RPO organ gminy poinformował w 2011 r. zainteresowanego obywatela, że wnioski o wypłatę odszkodowań za działki przejęte pod drogi publiczne „rozpatrywane są chronologicznie według daty ich wpływu i w miarę posiadanych środków finansowych", natomiast aktualnie rozpatrywane są wnioski złożone w urzędzie w okresie do 2006 r.
Zarzuty podniesione w skargach wymagają zwrócenia uwagi opinii publicznej, gdyż sygnalizowany w nich problem jest wynikiem wadliwie ukształtowanych przepisów.
Nic za darmo
Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (DzU z 2010 r. nr 102, poz. 651 ze zm.) działki wydzielone pod drogi publiczne – gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe – przechodzą z mocy prawa odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego. Za nieruchomości przejęte w takim trybie przysługuje odszkodowanie w wysokości „uzgodnionej między właścicielem a właściwym organem". Dopiero jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, na wniosek właściciela odszkodowanie jest ustalane i wypłacane według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości. Warto wyraźnie podkreślić, że przejęcie własności lub prawa wieczystego użytkowania na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami nastąpić może jedynie za odszkodowaniem i jest to podstawowy standard w demokratycznym państwie prawnym.
Proces przyznawania odszkodowania za działki wydzielone pod drogi publiczne możemy podzielić na dwa etapy. Pierwszy etap to uzgodnienie wysokości odszkodowania w drodze negocjacji między byłym właścicielem bądź byłym użytkownikiem wieczystym a organem wykonawczym odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego lub starostą reprezentującym Skarb Państwa. Rokowania mogą być podjęte z inicjatywy każdej ze stron. Jest to etap o charakterze cywilnoprawnym, a negocjacje są obligatoryjne i muszą zostać udokumentowane odpowiednim protokołem. Dopiero zakończenie pierwszego etapu, w przypadku nieosiągnięcia porozumienia przez zainteresowane strony, może prowadzić do rozpoczęcia etapu drugiego, tj. do ustalenia odszkodowania w trybie administracyjnym. Były właściciel lub były użytkownik wieczysty działki gruntu wydzielonej pod drogę publiczną może wtedy zgłosić wniosek o ustalenie i wypłatę odszkodowania do właściwego terytorialnie starosty. Odszkodowanie przyznawane jest wówczas w drodze decyzji administracyjnej ustalającej wysokość rekompensaty na podstawie przepisów stosowanych przy wywłaszczeniu nieruchomości.