Prezydent 16 kwietnia podpisał nowelizację ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Znowelizowane przepisy wejdą w życie po 30 dniach od publikacji w Dzienniku Ustaw. Zmieni się wówczas procedura przeznaczenia gruntów rolnych na cele budowlane, przeprowadzana w trakcie uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MPZP).
Choć nowe przepisy usuną wiele kontrowersji wynikających ze stosowania ustawy, jednocześnie spowodować mogą wydłużenie związanych z nią procedur administracyjnych. Skutki nowelizacji dotkną przed wszystkim sektora energetyki wiatrowej.
Aby wybudować farmę wiatrową na gruncie rolnym, należy zmienić sposób jego zagospodarowania z rolnego na budowlany. Zmiany tej, czyli odrolnienia, dokonuje się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Gdy odrolnieniu podlegają grunty z glebą wysokiej jakości, tj. klasy od I do III, a „zwarty obszar" planowanej zabudowy przekracza 0,5 ha, odrolnienie wymaga uprzedniej zgody ministra rolnictwa i rozwoju wsi wydawanej w formie decyzji.
Pojęcie „zwarty obszar" powodowało liczne wątpliwości interpretacyjne, gdyż dotychczas ustawa nie określała, czy zwarty obszar to całość inwestycji (np. farmy wiatrowej) czy jej poszczególne części (np. pojedyncze turbiny wiatrowe). W przeszłości wiele gmin nie występowało o zgodę MRRiW. Taka praktyka w styczniu 2012 roku została zakwestionowana przez MRRiW. Wzbudziło to zasadny niepokój gmin i inwestorów. Z pomocą gminom przyszło orzecznictwo sądów administracyjnych, które uznały, że odrolnienie wymaga zgody MRRiW tylko, gdy w ramach obszaru przeznaczonego pod konkretną turbinę wiatrową znajdą się grunty rolne klasy I–III o powierzchni ponad 0,5 ha (wyroki NSA z 12 kwietnia 2012 r., II OSK 94/12 i WSA w Szczecinie z 5 października 2012 r., II SA/Sz 710/12).
Pomimo sądowej wykładni, kontrowersje interpretacyjne pozostały. Znowelizowane przepisy położą im kres. Po wejściu w życie nowelizacji, zgoda MRRiW będzie wymagana, gdy odrolnieniu podlegać będą grunty klas I–III, bez względu na ich powierzchnię.