Każde społeczeństwo ma katalog norm prawnych, których przekroczenie pociąga za sobą sankcje. Przestrzeganie tych norm i zasad zachowania zgodnego z powszechnymi oczekiwaniami wymaga wcześniejszego ich poznania. Kształtowanie osobowości człowieka oraz przygotowanie do właściwego funkcjonowania w społeczeństwie następuje w procesie wychowania.
Jan Zamoyski – hetman wielki koronny Rzeczypospolitej Obojga Narodów, w akcie fundacyjnym Akademii Zamojskiej podnosił: „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie... Nadto przekonany jestem, że tylko edukacja publiczna zgodnych i dobrych robi obywateli". Po dodaniu do wyrazu „chowanie" przedrostka „wy" powstaje obowiązek adresowany do wszystkich, którzy mają udział w kształtowaniu u dzieci postrzegania świata, formowaniu uczuć moralnych i estetycznych, postaw społecznych i przekonań.
To tylko dziecko
Wobec dziecka nie można stosować takich sankcji za przekroczenie norm prawnych jak względem dorosłych. Jego dobro wymaga, aby cele wychowawcze eliminowały wolę represji za popełnione czyny. Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982 r. (tekst jedn. DzU 2010 r., nr 33, poz. 178 ze zm.; dalej: u.p.n.) zawiera preambułę będącą wskazaniem interpretacyjnym wszystkich jej przepisów. Wynika z niej, że unormowania ustawy zmierzają przede wszystkim do przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz stworzenia warunków powrotu do normalnego życia nieletnim, którzy popadli w konflikt z prawem bądź zasadami współżycia społecznego. Preambuła kierowana jest do organów i osób stosujących przepisy tej ustawy, a w szczególności policji, prokuratury, sądów rodzinnych, kuratorów sądowych. Cele tej ustawy powinny także przyświecać wychowaniu szkolnemu. W sprawie nieletniego należy kierować się przede wszystkim jego dobrem, dążąc do osiągnięcia korzystnych zmian w osobowości i zachowaniu oraz nakłaniając, w miarę potrzeby, do prawidłowego spełnienia przez rodziców lub opiekunów ich obowiązków wobec nieletniego, uwzględniając przy tym interes społeczny (art. 3 u.p.n.).
Dyrektywa wynikająca z art. 3 u.p.n. (wzgląd na dobro dziecka) jest zgodna z art. 37 i 40 konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. (DzU z 1991 r. nr 120, poz. 526). W duchu konwencji dziecko, z uwagi na swoją niedojrzałość fizyczną oraz umysłową, wymaga szczególnej opieki i troski, w tym właściwej ochrony prawnej.
Państwo powinno podjąć wszelkie działania, by zagwarantować dzieciom ich prawa. Różnorodność przedsięwzięć, takich jak opieka, poradnictwo, nadzór, programy edukacyjne, szkolenia oraz inne rozwiązania alternatywne mają służyć odpowiedniemu postępowaniu z dziećmi w sposób właściwy dla ich dobra, a także proporcjonalny zarówno do okoliczności, jak i do popełnionego czynu.