Rz: 20 lutego Sejm uchwalił nowelizację ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Jakie były motywy przygotowania tak gruntownej zmiany?
Jerzy Siegień: Od uchwalenia 30 sierpnia 2002 r. ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, wprowadzającej reformę sądownictwa administracyjnego, upłynęło przeszło 12 lat. Dotychczas była poddawana kilkunastokrotnym nowelizacjom, które wynikały w zasadzie z potrzeby zapewnienia spójności systemu prawa. Głębsza modyfikacja przyjętych w procedurze sądowoadministracyjnej rozwiązań wynika przede wszystkim ze zmieniających się uwarunkowań sądowej kontroli administracji publicznej, wymagających wyższych standardów gwarancji wolności i praw obywatelskich z jednej strony, z drugiej zaś sprostania społecznemu oczekiwaniu coraz większej sprawności ich osiągania. Praworządność powinny gwarantować skuteczność i sprawność kontroli sądowej.
Zasadniczym motywem zmian jest zatem usprawnienie, uproszczenie i zapewnienie szybkości postępowania przed sądem administracyjnym, wyeliminowanie rozbieżności w wykładni przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, a także uwzględnienie odnoszących się do tych przepisów ocen wynikających z orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Trybunału Konstytucyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego.
W ustawie, w zakresie postępowania przed sądem pierwszej instancji, pojawia się wyjątek od zasady, że sąd nie jest związany granicami skargi. Będzie to dotyczyć interpretacji podatkowych. Jaki cel przyświecał tej zmianie?
Istotnie, nowelizacja przewiduje, że w sprawach ze skarg na interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach sąd administracyjny będzie związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Ta zmiana to wynik pogłębionej analizy doświadczeń związanych z sądową kontrolą interpretacji indywidualnych, w szczególności znaczącego dorobku sądów administracyjnych, definiującego istotę i podstawowe funkcje tych aktów. Na tej podstawie przyjęto, że usprawiedliwione jest nowe normatywne ujęcie sądowej kontroli interpretacji indywidualnych, którego w żadnym razie nie należy z góry traktować jako godzącego w żywotne interesy podatników czy też gwarantowanego konstytucyjnie prawa do sądu. Ujęcie to tworzy bowiem z instytucją interpretacji indywidualnych, mając na uwadze jej istotę, w pełni zgodny model.