Trwająca debata nad kształtem rozwiązań określających uprawnienia policji i innych służb do uzyskiwania w trybie kontroli operacyjnej informacji dotyczy zakresu i charakteru informacji, jakie uzyskiwać mogą stosowne służby oraz sądowej kontroli w tym obszarze. Wygląda na to, że zmierzamy w kierunku świata, w którym prawo służb do podsłuchiwania obywateli będzie jednym z najszerszych uprawnień w polskim systemie prawnym.
Stanowiący podstawę prac parlamentarnych projekt nowelizacji, tylko w bardzo niewielkim zakresie pozwala obywatelom ochronić ich poufne dane. Znacząco za to osłabia przysługującą im tarczę w postaci prawa do ochrony informacji, które powierzyli adwokatowi.
Zapytają adwokata o tajemnice klienta
Projektowane regulacje stwarzają podstawy do uzyskiwania przez policję oraz inne służby w trybie tzw. kontroli operacyjnej danych zawierających tajemnicę adwokacką lub obrończą w sposób w zasadzie pozbawiony jakiejkolwiek ochrony. Policja oraz inne służby będą mogły uzyskiwać w zasadzie bez przeszkód i poza prewencyjną kontrolą wszelkie informacje dotyczące każdego obywatela.
W drodze przyjmujących różną postać „podsłuchów" (tj. uzyskiwania i utrwalania rozmów, obrazu, dźwięku, treści wszelkiego typu korespondencji, w szczególności elektronicznej, danych zawartych na nośnikach informatycznych, urządzeniach końcowych, zgromadzonych w systemach informatycznych i teleinformatycznych) służby mogą uzyskiwać także te dane, które przekazywane są między prawnikiem i jego klientem. Nie ma wątpliwości, że wśród uzyskanych w trybie kontroli operacyjnej informacji, znajdować się będą także i takie, które objęte są tajemnicą obrończą lub adwokacką. Projektodawcy mieli tego pełną świadomość.
Z tych względów przewidziano szczególną formę kontroli następczej, która polegać ma na analizie danych przez podmiot uzyskujący (policję lub inne służby), oraz przekazaniu ich niezwłocznie prokuratorowi, w sytuacji, gdy policjant stwierdzi, iż zawierają one informacje objęte tajemnicą obrończą (art. 178 k.p.k.) lub adwokacką (art. 180 § 2 k.p.k.). Z kolei prokurator po kolejnej analizie przekazywać ma te informacje sądowi, który zarządził kontrolę operacyjną, ten zaś podejmować będzie ostateczne decyzje co do sposobu postępowania z tymi danymi.