Wprowadzony do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=329D4FB6414A4F624AF69895BC00A372?id=181877]prawa energetycznego[/link] art. 49a ustanowić ma ograniczony przymus obrotu energią elektryczną na określonych platformach obrotu. Zgodnie z jego brzmieniem przyjętym przez Sejm 2 grudnia 2009 r. przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej obowiązane miałoby być do sprzedawania nie mniej niż 15 proc. energii elektrycznej wytworzonej w danym roku na giełdach towarowych w rozumieniu ustawy z 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub na internetowej platformie handlowej z zastrzeżeniem pewnych wyjątków od powyższego wymogu wskazanych w dalszej części art. 49a.
[srodtytul]Wątpliwy przepis[/srodtytul]
Treść tego przepisu wzbudzać mogła istotne wątpliwości interpretacyjne. Otóż wśród platform obrotu, na których ma się odbywać przymusowy obrót energią elektryczną, przepis ten wymieniał wyłącznie giełdy towarowe oraz internetowe platformy handlowe (przy czym sposób organizacji tych ostatnich miałby określać w drodze rozporządzenia minister gospodarki). Tym samym nie przewidziano wprost możliwości dokonywania przymusowego obrotu na platformach organizowanych przez spółki prowadzące rynki regulowane w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
Tymczasem po wejściu w życie 21 października 2009 r. znowelizowanej [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6F570051AFBBBF20C5465C5AF0FB18A7?id=179231]ustawy o obrocie instrumentami finansowymi[/link] (w znaczącej mierze implementującej dyrektywę MiFID), spółki prowadzące rynki regulowane, a więc spółki prowadzące giełdy papierów wartościowych lub innych instrumentów finansowych lub prowadzące rynki pozagiełdowe mogą organizować obrót towarami giełdowymi w rozumieniu ustawy o giełdach towarowych, w tym także obrót energią elektryczną. Oznacza to, że na przykład Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie SA jako spółka prowadząca giełdę może obecnie, po uprzednim zawiadomieniu Komisji Nadzoru Finansowego, zorganizować platformę obrotu energią elektryczną lub innymi towarami giełdowymi, przy czym zarówno do takiego obrotu, jak i do spółki organizującej taki obrót należy stosować odpowiednio przepisy ustawy o giełdach towarowych.
W związku z powyższym na styku projektu nowelizacji prawa energetycznego i znowelizowanej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi powstało zagadnienie, czy intencją Sejmu było objęcie przywilejem organizowania przymusowego obrotu energią elektryczną także spółki prowadzącej rynki regulowane. Można argumentować, że wszelkie odwołania do giełd towarowych w różnego rodzaju aktach prawnych powinny być rozciągane w drodze wykładni rozszerzającej także na omawiane spółki, skoro stosuje się do nich odpowiednio przepisy o giełdach towarowych. Wydaje się poza tym zasadne przyjęcie, że skoro przymus obrotu energią elektryczną miał być realizowany alternatywnie także za pośrednictwem internetowej platformy obrotu, to nie ma racjonalnego uzasadnienia, żeby wyłączone były platformy organizowane przez podmioty prowadzące rynki regulowane, na których ma być prowadzony obrót towarami giełdowymi. Wymogi organizacyjne dotyczące zakładania, akcjonariatu i działalności spółek prowadzących rynki regulowane będą bowiem z pewnością bardziej rygorystyczne niż w przypadku internetowych platform obrotu.