Jednym z podstawowych uprawnień przysługujących wykonawcy w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest możliwość uzyskiwania wyjaśnień specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz). Popularnie instytucja ta nazywana jest „pytaniami do siwz”.
Do 22 grudnia 2009 r. – daty wejścia w życie tzw. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F23C46450CE6198D84C55A01CC1E66D5?id=247401]małej nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych (pzp)[/link] – uprawnienie to było ograniczone w nieznaczny sposób. Nowa regulacja wprowadziła rewolucyjne zmiany w ww. zakresie, znacznie ograniczając prawa wykonawców. Zgodnie ze znowelizowanym art. 38 ust. 1 pzp, aby uzyskać gwarancję odpowiedzi na swoje pytania dotyczące treści siwz, wykonawcy muszą je zadać zamawiającemu w taki sposób, aby stosowny wniosek „wpłynął do zamawiającego nie później niż do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert”. Co więcej, ewentualne przedłużenie terminu składania ofert nie ma wpływu na bieg terminu wnoszenia pytań.
Zmiana ta może stanowić naruszenie jednej z podstawowych zasad systemu udzielania zamówień publicznych, mianowicie zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
[srodtytul]Niezapisane w ustawie ograniczenia[/srodtytul]
Poza ustawowymi ograniczeniami uzyskiwania wyjaśnień treści siwz pojawiają się próby ukształtowania ograniczeń interpretacyjnych, niewynikających z przepisów prawa.