Wydany przez Trybunał wyrok z 13 grudnia 2012 r. (w sprawie C-465/11) jest bowiem podstawą nie tylko do zmiany prawa zamówień publicznych, ale również dochodzenia odszkodowania od Skarbu Państwa za szkodę spowodowaną niewłaściwą implementacją prawa wspólnotowego.
Wykonawcy bez zamówienia
Przedmiotem wyroku była przede wszystkim interpretacja art. 45 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) dyrektywy 2004/18/WE (dyrektywa klasyczna), a więc dyrektywy dotyczącej zamówień publicznych.
Wyrok Trybunału został wydany w odpowiedzi na pytanie Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), która musiała ocenić, czy podstawa prawna wykluczenia wykonawcy z zamówienia publicznego przewidziana w art. 24 ust. 1 pkt. 1a) prawa zamówień publicznych (PZP) jest zgodna z art. 45 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) dyrektywy klasycznej, który był podstawą do wprowadzenia art. 24 ust. 1 pkt. 1a) PZP.
Art. 24 ust. 1 pkt. 1a) PZP stanowi, że z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, z którymi dany zamawiający rozwiązał albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia publicznego albo odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego, z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy, albo odstąpienie od niej nastąpiło w okresie trzech lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5 proc. wartości umowy (punkt 1a PZP).
Z kolei art. 45 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) dyrektywy klasycznej stanowi, że z udziału w zamówieniu można wykluczyć każdego wykonawcę, który jest winny poważnego wykroczenia zawodowego, udowodnionego dowolnymi środkami przez instytucje zamawiające (przepis dyrektywy klasycznej).