[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F9D328B7CF9FDCF19F198A0BF2BF5D9F?id=174502]Ustawa – Prawo telekomunikacyjne[/link] obowiązuje od 15 lipca 2004 r. i była już 19 razy nowelizowana. Ostatnia nowela z 24 kwietnia 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=313826](DzU 2009 r. nr 85, poz. 716)[/link] wprowadziła ważne zmiany w świadczeniu usług telekomunikacyjnych. Warto im się przyjrzeć, gdyż dotyczą zarówno użytkowników usług, jak i przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy te usługi świadczą. Nowela nie zmieniła obowiązującej dotychczas zasady, że świadczenie usług telekomunikacyjnych odbywa się na podstawie umowy (art. 56 ust. 1), która może mieć formę pisemną lub być zawarta przez dokonanie czynności faktycznych (art. 56 ust. 2).
[srodtytul]Wszystko w umowie[/srodtytul]
Zamiast dotychczas wymaganych dokumentów, w postaci umowy oraz regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych i cennika, nowela przewiduje możliwość stosowania tylko umowy i cennika. Dostawca usług może się posłużyć wyłącznie umową zawartą w formie pisemnej, rezygnując z regulaminu (art. 56 ust. 3 w zw. z ust. 5).
W takiej sytuacji w umowie muszą być uregulowane wszystkie sprawy objęte postanowieniami art. 56 ust. 3, np. rodzaj świadczonych usług czy termin, na jaki została zawarta. Enumeratywnie wymienione postanowienia umowy, np. informacje o zakresie obsługi serwisowej, mogą jednak znaleźć się w regulaminie, pod warunkiem że możliwość taką przewidują postanowienia umowy (art. 56 ust. 5). Wybór, czy stosować wyłącznie umowę czy umowę i regulamin, jest uwarunkowany wieloma czynnikami, w szczególności rodzajem świadczonych usług. Wyboru dokonuje ich dostawca.
Nowela wprowadziła też możliwość zmiany przez abonenta warunków umowy za pomocą środków porozumiewania się na odległość, np. poprzez kontakt telefoniczny. W ten sposób mogą być jednak zmienione tylko enumeratywnie wymienione elementy umowy, np. okres rozliczeniowy. Dostawca usług obowiązany jest utrwalić oświadczenie abonenta złożone w powyższy sposób i przechowywać je przez 12 miesięcy. Jednocześnie obowiązany jest potwierdzić abonentowi, że przyjął oświadczenie o zmianie warunków umowy oraz jego zakresie i terminie wprowadzenia zmian, w formie pisemnej, w terminie 14 dni od dnia jego złożenia. Abonentowi przysługuje prawo odstąpienia od dokonanej zmiany bez podania przyczyn poprzez złożenie stosownego oświadczenia w formie pisemnej w ciągu dziesięciu dni od dnia otrzymania pisemnego potwierdzenia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem (art. 56 ust. 6).