Co wolno Radzie Ministrów

O związku, jaki może mieć zakup spółki Energa SA z decyzjami wydawanymi przez prezesa UOKiK – pisze doktor prawa z Uniwersytetu Warszawskiego

Publikacja: 25.09.2010 04:15

Co wolno Radzie Ministrów

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman Piotr Wittman

Red

Ministerstwo Gospodarki oraz Rada Ministrów zamierzają opracować nową politykę energetyczną państwa. Poświęcony tej kwestii dokument ma udzielić zgody na dokonanie przez PGE SA zakupu innej spółki z sektora elektroenergetycznego – Energa SA – w celu realizacji procesu inwestycyjnego pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Zgodnie jednak z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów zgodę na taką transakcję wyrazić musi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ponieważ PGE – po wchłonięciu Energi – niewątpliwie umocni swoją pozycję dominującą.

Wobec tego powstaje zasadnicze pytanie: w jakim stopniu, jeśli w ogóle, prezes UOKiK związany jest polityką energetyczną państwa i czy może mieć ona wpływ na wydawane przez prezesa UOKiK decyzje?

Zgodnie z przepisami prawa energetycznego projekt polityki energetycznej państwa opracowywany jest przez ministra gospodarki, a następnie, na jego wniosek, przyjmowany przez Radę Ministrów. Zatem pod względem formy prawnej politykę energetyczną państwa określa uchwała RM. Zgodnie zaś z art. 93 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=55F6343652F13374EEC46C42DF8814AB?id=77990]konstytucji[/link] uchwały mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjne podległe organowi wydającemu te akty.

Prezes UOKiK jako kierownik urzędu centralnego podlega prezesowi RM na podstawie ustawy o działach administracji rządowej. Zatem jako organ administracji publicznej w zakresie wykonywanej działalności podlega RM i jako jednostka organizacyjnie podległa jest związany uchwałą RM w przedmiocie polityki energetycznej państwa.

Co więcej, zgodnie z art. 34a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D28DB638B39EEAD97E39587843C92084?id=168529]ustawy o Radzie Ministrów[/link] prezes RM może wydawać wytyczne i polecenia o charakterze wiążącym w celu dostosowania zasad i kierunków działania podległych lub nadzorowanych kierowników urzędów centralnych do polityki ustalonej przez RM. Dotyczy to więc także prezesa UOKiK.

Czy oznacza to, że w razie uchwalenia nowej polityki energetycznej państwa prezes RM może wydać wytyczne lub polecenia prezesowi UOKiK w przedmiocie wyrażenia zgody na zakup przez PGE SA spółki Energa?

Zgodnie z przepisami prawa i utrwalonymi poglądami doktryny podstawę prawną wydania decyzji administracyjnej może stanowić wyłącznie przepis prawa powszechnie obowiązującego. Co więcej, przepis art. 34a ust. 2 ustawy o RM mówi wprost, że wydane przez prezesa RM wytyczne i polecenia nie mogą dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty sprawy załatwianej w drodze decyzji administracyjnej.

Wobec tego prezes RM nie może wydać w stosunku do prezesa UOKiK polecenia wyrażenia zgody na dokonanie zakupu spółki Energa przez koncern PGE, a nawet gdyby polecenia takie zostało wydane, prezes UOKiK nie będzie nim związany.

Również w odniesieniu do polityki energetycznej państwa wytyczne w niej zawarte także nie mogą stanowić podstawy prawnej do wydania przez prezesa UOKiK decyzji administracyjnej, bo uchwała RM nie ma charakteru aktu prawa powszechnie obowiązującego. Dodać jeszcze warto, że działalność prezesa UOKiK podlega kontroli ze strony Komisji Europejskiej, która może podjąć ingerencję w tej sprawie.

Ministerstwo Gospodarki oraz Rada Ministrów zamierzają opracować nową politykę energetyczną państwa. Poświęcony tej kwestii dokument ma udzielić zgody na dokonanie przez PGE SA zakupu innej spółki z sektora elektroenergetycznego – Energa SA – w celu realizacji procesu inwestycyjnego pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Zgodnie jednak z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów zgodę na taką transakcję wyrazić musi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ponieważ PGE – po wchłonięciu Energi – niewątpliwie umocni swoją pozycję dominującą.

Pozostało 84% artykułu
Opinie Prawne
Maciej Gawroński: Za 30 mln zł rocznie Komisja będzie nakładać makijaż sztucznej inteligencji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Wojciech Bochenek: Sankcja kredytu darmowego to kolejny koszmar sektora bankowego?
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Aktywni w pracy, zapominalscy w sprawach ZUS"