Ministerstwo Gospodarki oraz Rada Ministrów zamierzają opracować nową politykę energetyczną państwa. Poświęcony tej kwestii dokument ma udzielić zgody na dokonanie przez PGE SA zakupu innej spółki z sektora elektroenergetycznego – Energa SA – w celu realizacji procesu inwestycyjnego pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Zgodnie jednak z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów zgodę na taką transakcję wyrazić musi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ponieważ PGE – po wchłonięciu Energi – niewątpliwie umocni swoją pozycję dominującą.
Wobec tego powstaje zasadnicze pytanie: w jakim stopniu, jeśli w ogóle, prezes UOKiK związany jest polityką energetyczną państwa i czy może mieć ona wpływ na wydawane przez prezesa UOKiK decyzje?
Zgodnie z przepisami prawa energetycznego projekt polityki energetycznej państwa opracowywany jest przez ministra gospodarki, a następnie, na jego wniosek, przyjmowany przez Radę Ministrów. Zatem pod względem formy prawnej politykę energetyczną państwa określa uchwała RM. Zgodnie zaś z art. 93 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=55F6343652F13374EEC46C42DF8814AB?id=77990]konstytucji[/link] uchwały mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjne podległe organowi wydającemu te akty.
Prezes UOKiK jako kierownik urzędu centralnego podlega prezesowi RM na podstawie ustawy o działach administracji rządowej. Zatem jako organ administracji publicznej w zakresie wykonywanej działalności podlega RM i jako jednostka organizacyjnie podległa jest związany uchwałą RM w przedmiocie polityki energetycznej państwa.
Co więcej, zgodnie z art. 34a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D28DB638B39EEAD97E39587843C92084?id=168529]ustawy o Radzie Ministrów[/link] prezes RM może wydawać wytyczne i polecenia o charakterze wiążącym w celu dostosowania zasad i kierunków działania podległych lub nadzorowanych kierowników urzędów centralnych do polityki ustalonej przez RM. Dotyczy to więc także prezesa UOKiK.