Znowelizowana 25 czerwca 2009 r. i obowiązująca od 22 października 2009 r. roku [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2010/46/poz.276.htm]ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 46, poz. 276,[/link] dalej: ustawa) implementowała dyrektywę 2005/60/WE w sprawie przeciwdziałania korzystaniu z systemu finansowego w celu prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu (dalej: dyrektywa).
Dyrektywa i ustawa posługują się pojęciem „osoba zajmująca eksponowane stanowisko polityczne” (potocznie: PEP od angielskiego Politically Exposed Person).
[srodtytul]Według dyrektywy[/srodtytul]
Preambuła do dyrektywy wyjaśnia, dlaczego w stosunku do takich osób powinny być stosowane szczególne zasady: „stosunki gospodarcze z osobami, które zajmują lub zajmowały ważne stanowiska publiczne, szczególnie z krajów, gdzie szerzy się korupcja (…) mogą narazić sektor finansowy na poważne ryzyko utraty wiarygodności lub ryzyko prawne. Międzynarodowe wysiłki na rzecz walki z korupcją uzasadniają zwrócenie większej uwagi na tego typu przypadki oraz stosowanie ogółu standardowych zasad identyfikacji klienta w stosunku do osób na eksponowanych stanowiskach politycznych na szczeblu krajowym, zaś wzmocnionych zasad identyfikacji klienta w stosunku do osób na eksponowanych stanowiskach politycznych zamieszkujących w innych państwach członkowskich lub państwach trzecich” (pkt 25 preambuły).
Według dyrektywy PEP to „osoby fizyczne, które sprawują lub sprawowały znaczące funkcje publiczne, jak również członkowie najbliższej rodziny oraz osoby znane jako bliscy współpracownicy tych osób” (art. 3 pkt 8). Dyrektywa nakazuje państwom członkowskim, aby wprowadziły wobec instytucji obowiązanych wymóg zastosowania szczególnych procedur i środków „w odniesieniu do transakcji lub stosunków gospodarczych z osobami zajmującymi eksponowane stanowiska polityczne mieszkającymi w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim” (art. 13 ust. 4).