Projektowana regulacja dotyczy instalowania tzw. ciasteczek (cookies) w urządzeniach (np. komputerach) użytkowników podłączonych do sieci Internet. Są to niewielkie pliki tekstowe, wysyłane przez serwer odwiedzanej strony WWW i zapisywane na twardym dysku użytkownika. Zawierają one różne informacje o osobie korzystającej z danej witryny internetowej, w tym o historii jej połączeń z daną stroną. Informacje te odczytywane są przy kolejnych połączeniach przez podmiot (czy precyzyjniej serwer), który utworzył dane cookies. Dzięki temu możliwe jest automatyczne rozpoznawanie danego użytkownika, co z kolei pozwala na tworzenie np. spersonalizowanych serwisów WWW czy „koszyków zakupowych" w sklepach internetowych. Mechanizm ten wykorzystywany jest również powszechnie w marketingu internetowym, w celu dostosowania wyświetlanych dla danego użytkownika reklam do zawartości odwiedzanych przez niego stron internetowych.
Zmiany w dyrektywie E-Privacy
Urządzenia końcowe użytkowników zaliczane są do sfery ich prywatności. Z tych przyczyn przepisy prawa określają zasady dopuszczalnej ingerencji w nie osób trzecich, np. w drodze instalowania programów monitorujących aktywność użytkowników w sieci Internet czy zamieszczania cookies.
Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 5 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2002/58/WE („Dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej") wystarczające było poinformowanie o tym użytkownika wraz z zagwarantowaniem mu prawa do wyrażenia sprzeciwu. Dyrektywa 2009/136/WE zmieniła treść tego przepisu w ten sposób, że wprowadzono w nim wymóg uzyskania zgody użytkownika.
Na gruncie prawa polskiego odpowiednikiem zmienionego art. 5 ust. 3 dyrektywy 2002/58/WE jest art. 173 PT. Zgodnie z nim tzw. dane informatyczne, w tym pliki cookies, mogą być przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników pod warunkiem poinformowania o celu przechowywania danych i o sposobach korzystania z ich zawartości, a także braku wyrażenia przez użytkownika sprzeciwu wobec przechowywania takich informacji w jego urządzeniu końcowym. Przepis ten ma zostać zmieniony w ramach nowelizacji PT, nad którą właśnie trwają prace legislacyjne.
Nadzorujące ten proces Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAiC) poinformowało, że w art. 173 PT przewiduje się wprowadzenie wymogu zgody na instalowanie cookies na cele reklamowe (marketingowe).