Opłaty za przedszkole: uchwały gmin są kwestionowane

Uchwały dotyczące opłat za przedszkola są kwestionowane. Gminy bronią się, że płacenie za świadczenia wykraczające ponad podstawę programową jest zgodne z zasadami współżycia społecznego – analizuje adwokat

Publikacja: 05.10.2012 08:55

Izabela Dittmajer-Sklepowicz, adwokat

Izabela Dittmajer-Sklepowicz, adwokat

Foto: archiwum prywatne

Red

Zastrzeżeniom podlegają opłaty za świadczenia ponadprogramowe, wykraczające poza bezpłatne nauczanie, oparte o podstawę programową, wychowanie i opiekę. Aktualną podstawę programową wychowania przedszkolnego określa rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Trochę historii

Zmiany w przepisach ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.), które weszły w życie 1 września 2010 r., doprecyzowały regulacje dotyczące spornych opłat, wskazując, iż przedszkola publiczne zapewniają bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez gminę, który nie może być krótszy niż pięć godzin dziennie, kiedy realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego.

Przed 1 września 2010 r. ten czas nie był jasno określony, choć gminy ustalały właśnie pięć godzin. Opłaty obejmowały zajęcia, które nie były objęte podstawą programową, oraz koszt wyżywienia. Gminy ustalały stawkę opłat na stałym, zryczałtowanym poziomie, niezależnie od czasu pobytu dziecka w przedszkolu oraz rodzaju i charakteru dodatkowych świadczeń opiekuńczo-wychowawczych, a jej wyliczenie często nie było poparte szczegółową kalkulacją ekonomiczną. W 2008 r. zmieniło się stanowisko sądownictwa administracyjnego, które za niedopuszczalną uznało zryczałtowaną stawkę opłat za ponadprogramowe świadczenia przedszkolne. Skutkiem tego było uchylanie uchwał określających wysokość opłat i zaskarżenie ich do sądu administracyjnego. Uchwały samorządowe są nadal kwestionowane w trybie nadzorczym przez wojewodów lub podlegają zaskarżeniu przez rodziców i organy prokuratury do sądów administracyjnych.

Podobne problemy dotyczą opłat za żłobki. Ze względu na ustalenie stałej opłaty za pobyt dziecka w żłobku częściowo uchylona przez WSA została uchwała Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 16 czerwca 2011 r. w sprawie opłat w żłobkach prowadzonych przez miasto.

Wbrew zasadom

Zastrzeżenia skarżących dotyczą przede wszystkim sytuacji, gdy ustalone przez gminy opłaty za świadczenia ponadprogramowe nie są oparte na szczegółowej kalkulacji ekonomicznej, a bezpłatne godziny pobytu dzieci w przedszkolu określone są w sposób sztywny, np. między godz. 9 a 14, bez możliwości korzystania z bezpłatnych świadczeń przez dzieci w innych godzinach.

Przede wszystkim kontrowersje dotyczą jednak dodatkowych opłat pobieranych wtedy, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola o deklarowanej wcześniej godzinie. Na przykład kiedy opłaty pobierane są za pełną godzinę w sytuacji, gdy dziecko przebywało w przedszkolu jedynie kilka minut kolejnej godziny lub gdy opłaty za świadczenia ponadprogramowe są zryczałtowane i nie podlegają zwrotowi w wypadku nieobecności dziecka.

Rodzice żądają od gmin zwrotu opłat poniesionych z tytułu korzystania przez ich dzieci z usług przedszkolnych w okresie objętym przedmiotową uchwałą. Gminy bronią się, twierdząc, że zainteresowani nie mogą żądać zwrotu świadczeń, gdyż przedszkola publiczne realizowały świadczenia w zakresie przekraczającym podstawę programową, z których dzieci korzystały. Argumentują, że uiszczanie przez rodziców opłat za świadczenia wykraczające ponad podstawę programową czyni zadość zasadom współżycia społecznego (art. 411 pkt. 2 k.c.). Dotyczy to sytuacji, gdy wartość ponadprogramowych usług przedszkolnych jest wyższa niż wysokość opłat uiszczonych z tego tytułu przez rodziców. Wówczas żądanie zapłaty skierowane przeciwko gminie na drodze procesu cywilnego zostanie w całości oddalone przez sąd powszechny jako niezgodne z zasadami współżycia społecznego. Taka argumentacja prawna zyskała akceptację Sądu Okręgowego w Poznaniu w postępowaniach toczących się z powództwa rodziców przeciwko gminie miejskiej Wągrowiec. Podobne żądania  kierowane były na drodze sądowej przeciwko gminom m.in. w Nowej Soli, Radzyniu Podlaskim, Świnoujściu. Różnorodność stanów faktycznych i konkretnych uchwał w przedmiotowych sprawach oraz różny zakres materiału dowodowego decydować będą o powodzeniu rodziców lub gmin w procesach o zwrot opłat. Dla gmin wiązać się to będzie z utratą jakichkolwiek dochodów z tytułu opłat przedszkolnych, a nawet z obowiązkiem zwrotu pobranych opłat w oparciu o zasądzające wyroki sądowe.

Czy pomoże nowelizacja

Obecnie Polska należy do niewielkiego grona państw, w których opieka przedszkolna nie jest finansowana z budżetu państwa, a prowadzenie przedszkoli jest zadaniem samorządów, które finansują je z własnych środków. Sytuacja ta ma ulec częściowej zmianie, gdyż w Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają prace nad zmianą przepisów o systemie oświaty w zakresie przekazywania dotacji dla gmin na cele przedszkolne, co ma w zamyśle spowodować obniżenie opłat ponoszonych przez rodziców przedszkolaków. Środki finansowe na wspomniany wyżej cel w wysokości 320 mln zł zostały przewidziane w projekcie budżetu na 2013 rok.

Trwający proces zaskarżania uchwał gminnych wskazuje, że nie został dotychczas wypracowany wzorcowy model uchwały dotyczącej opłat za przedszkola, który spotkałby się z akceptacją wojewodów oraz został uznany za ważny w oczach sądu administracyjnego. Urzędy muszą się zatem liczyć z obowiązkiem zwrotu pobieranych opłat bądź zupełnie z nich rezygnować.

Kwestia ta wymaga zatem szybkiej i gruntownej reakcji ustawodawczej, gdyż obecny stan nie satysfakcjonuje nikogo – ani gmin prowadzących przedszkola, ani rodziców żądających bezpłatnych świadczeń i tych, którym nie udało się uzyskać miejsca w przedszkolu publicznym, dla których koszty korzystania z placówek niepublicznych są barierą nie do pokonania. Pozostaje wyrazić nadzieję, że sytuacja ta nie szkodzi samym dzieciom.

Autorka jest adwokatem w kancelarii Dittmajer i Wspólnicy

Zastrzeżeniom podlegają opłaty za świadczenia ponadprogramowe, wykraczające poza bezpłatne nauczanie, oparte o podstawę programową, wychowanie i opiekę. Aktualną podstawę programową wychowania przedszkolnego określa rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Trochę historii

Pozostało 94% artykułu
Opinie Prawne
Marcin J. Menkes: Ryzyka prawne transakcji ze spółkami strategicznymi
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Iwona Gębusia: Polsat i TVN – dostawcy usług medialnych czy strategicznych?
Opinie Prawne
Mirosław Wróblewski: Ochrona prywatności i danych osobowych jako prawo człowieka
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Święczkowski nie zmieni TK, ale będzie bardziej subtelny niż Przyłębska
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Biznes umie liczyć, niech liczy na siebie