Art. 3 pkt 5) i art. 4 pkt 1) ustawy z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (DzU z 30 listopada 2012 r.) wprowadzają odpowiednio artykuł 24d do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz artykuł 15b do ustawy o podatku od osób prawnych. Oba nowe rozwiązania są do siebie bliźniaczo podobne, dlatego skupię się bardziej na przedstawieniu problemu z punktu widzenia podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą i nieprowadzącego pełnej księgowości.
Nowy art. 24d w ust. 1 znowelizowanej updof wprowadza przepis warunkujący kontynuację uznawania wydatków za koszt uzyskania przychodu w zależności od zapłaty za fakturę. Zgodnie z art. 22 ust. 1 updof kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Podlegają one wpisaniu do podatkowej książki przychodów i rozchodów zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (DzU z 29 sierpnia 2003 r. ze zm.). Wpisane koszty służą do wyliczenia dochodu podatnika, a ich ewentualne wystornowanie stanowiło do tej pory wyjątkową sytuację opisaną w §12 ust. 2 pkt 2) ww. rozporządzenia.
Zmiany oznaczają zwiększenie obciążeń administracyjnych, a nie ich redukcję
Jednak zgodnie z art. 24d ust. 1 i 2 nowelizowanej updof w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z dokumentu kosztowego i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od terminu płatności podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. W przypadku terminów płatności dłuższych niż 60 dni termin taki wynosi 90 dni.
Dodatkowa ewidencja
Operacja stornowania stanie się od nowego roku regułą wyznaczoną przez ustawę. Prowadzący książkę przychodów i rozchodów – uproszczoną ewidencję podatkową – będzie musiał jednocześnie prowadzić dodatkową ewidencję rozrachunków zobowiązań. Posłuży ona do pilnowania terminów zapłat i dodatkowej weryfikacji tego faktu po upływie 30 lub 90 dni. Prowadzi to w konsekwencji do quasi-ksiąg rachunkowych, tam gdzie rozliczenie podatkowe miało być uproszczone. Zapewne drobni podatnicy odczują to jako zwiększenie obciążeń administracyjnych w swojej działalności, nie zaś redukcję, jak tego chciał ustawodawca.