Ustawa z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (dalej u.b.i.m.), jak sama jej nazwa wskazuje, ma za zadanie chronić różnego rodzaju dobra osób obecnych na imprezach masowych, a także prawidłowy i wolny od jakichkolwiek zakłóceń ich przebieg. Pominięto jednak w niej kwestie bezpieczeństwa wydarzeń sportowych czy rozrywkowych, które nie spełniają ustawowych kryteriów „masowości". Z meczem piłki nożnej, jako imprezą masową, mamy do czynienia dopiero wtedy, gdy liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000.
Mecz jest imprezą masową dopiero, gdy liczba miejsc udostępnionych przez organizatora wynosi nie mniej niż tysiąc
Liczba ta jest taka sama w przypadku innych masowych imprez sportowych (np. zawodów żużlowych) organizowanych na stadionie albo na otwartym terenie. Gdy organizator udostępni mniejszą liczbę uczestników, wymogi dotyczące imprez masowych (np. w zakresie warunków bezpieczeństwa stadionów, udziału służb porządkowych, informacyjnych czy medycznych) nie będą go obowiązywać. Wskazany ustawowy próg udostępnionych miejsc jest więc bardzo wysoki, w szczególności, jeśli zważy się, że frekwencja na wielu meczach czy zawodach sportowych, głównie w niższych ligach, rzadko przekracza tysiąc osób.
Niejednokrotnie zdarza się, że sami organizatorzy, w celu uniknięcia konieczności stosowania rygorystycznej u.b.i.m. oraz obniżenia kosztów, specjalnie ustalają niższą liczbę miejsc, czy też na poziomie osławionych już 999. W takich przypadkach nie można również stosować przepisów karnych u.b.i.m., dotyczących odpowiedzialności uczestników czy organizatora. Wykluczona jest więc odpowiedzialność za niektóre przestępstwa, np. wniesienie lub posiadanie wyrobu pirotechnicznego (np. racy, petardy), wbiegnięcie na murawę boiska czy niespełnienie wymogów lub warunków bezpieczeństwa, a także za wykroczenia, np. zasłanianie twarzy w czasie imprezy.
Udostępnianie niższej liczby miejsc dla uczestników służy również „obchodzeniu" nałożonego przez wojewodę lub wójta, burmistrza lub prezydenta zakazu przeprowadzenia imprezy masowej. Wówczas sam mecz, jako impreza niemasowa, może się odbyć, a organizator unika odpowiedzialności karnej za przestępstwo z art. 58 ust. 1 u.b.i.m. za przeprowadzenie imprezy masowej wbrew zakazowi. Ponadto, w razie burd, nie ma możliwości przerwania takiej imprezy w trybie administracyjnym przez wskazane organy. Dochodzą do tego również konsekwencje proceduralne. W przypadku przestępstw i wykroczeń stadionowych obligatoryjne jest stosowanie trybu przyspieszonego, natomiast w razie odpowiedzialności na podstawie przepisów kodeksu karnego czy wykroczeń, takiego obowiązku nie ma. Jedynym przypadkiem, który pozwala na objęcie przepisami u.b.i.m. niewielkich imprez sportowych, jest art. 7 u.b.i.m. Wskazuje on, że w przypadku organizacji imprezy masowej zakwalifikowanej jako impreza masowa podwyższonego ryzyka, liczby udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynoszą nie mniej niż np. 200 (w przypadku meczu piłki nożnej) oraz 300 (dla innej imprezy masowej na stadionie).