Wykonywanie profesji prawniczych pomimo postępującej deregulacji zawodów zaufania publicznego pozostaje podstawowym przywilejem reprezentantów tego fachu, pozytywnie wyróżniającym ich oraz ich klientów na trudnym rynku usług prawniczych. Wyróżnienie to gwarantuje bowiem wartość, której nikt poza przedstawicielami prawniczych zawodów zaufania publicznego nie jest w stanie klientom zapewnić. Idzie bowiem o zaufanie i bezpieczeństwo powierzanych prawnikowi informacji.
Tajemnica zawodowa stanowi z pewnością jedną z najistotniejszych wartości profesji, chronioną zarówno przez prawo, jak i reguły deontologii zawodowej. Regulacje związane z istotą tajemnicy zawodowej znajdują się w aktach prawnych, poczynając od tzw. ustaw korporacyjnych poprzez ustawy prawa procesowego, na prawie karnym materialnym kończąc. Co najważniejsze jednak, reguły te dotyczą adwokatów i radców prawnych, ale już nie prawników działających poza samorządami zawodowymi, choć jest ich wielu na rynku usług prawniczych.
Dla klientów ważne jest, że normatywny obowiązek zachowania tajemnicy dotyczy wszystkiego, czego adwokat lub radca prawny dowiedział się, udzielając pomocy prawnej (por.: ustawa z 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze; DzU z 1982 r. nr 16, poz. 124) oraz ustawa z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (tekst jednolity). Również Europejski Trybunał Praw Człowieka (dalej ETPC) wyraża stanowisko, że konieczne jest stanie na straży poufności relacji prawnik (adwokat czy radca prawny)–klient. ETPC podkreśla, iż adwokatom (a w polskim kontekście normatywnym i radcom prawnym) została przypisana zasadnicza rola w demokratycznym społeczeństwie, to jest rola obrony stron procesowych, i ze względu na tę rolę konieczna jest jej ochrona (wyrok ETPC 2012-12-0612323/11, Michaud v. Francja LEX nr 1347924.).
Wreszcie i polskie orzecznictwo utrwaliło pogląd, że tajemnica zawodowa formułowana jest szeroko i obejmuje nawet treść opinii prawnych, pisma czy też notatki zawierające treści, o których radca prawny dowiedział się w związku z udzieleniem pomocy prawnej i dotyczą przedmiotu świadczonej pomocy prawnej (por. postanowienie SA w Warszawie Z 15 maja 2008 r., II AKz 294/08). To zatem, co stanowi o wyjątkowości korporacyjnych prawników, to ustawowo zagwarantowane bezpieczeństwo ich relacji z klientem.
Dodać należy, że właśnie przedstawiciele wolnych zawodów, określanych również jako zawody zaufania publicznego, zobowiązani są dodatkowo do respektowania norm uzupełniających polski porządek prawny, a określanych jako deontologie zawodowe. To właśnie kodeksy etyki, ustanawiane odrębnie dla adwokatów i odrębnie dla radców prawnych, przewidują normy etyczne regulujące sposób wykonywania zawodów odpowiednio radcy prawnego i adwokata, ze szczególną dbałością zaś tworzących ramy relacji klienta i prawnika.