Tysiące przez morze
Szacuje się, że tylko w tym roku 60 tys. osób próbowało przedostać się przez Morze Śródziemne do Europy. W sumie w 2014 r. uciekło do niej z Afryki co najmniej 218 tys. osób, z czego w samych Włoszech znalazło się ponad 140 tys. imigrantów.
Traktat z Lizbony zmieniający traktat o Unii Europejskiej i traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (DzU z 2009 r. nr 203, poz. 1569) wprowadził do traktatu o Unii Europejskiej rozdział IV „Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości".
W rozdziale tym problematykę imigrantów reguluje art. 63 ust. 1: „Unia rozwija wspólną politykę w dziedzinie azylu, ochrony uzupełniającej i tymczasowej ochrony, mającą na celu przyznanie odpowiedniego statusu każdemu obywatelowi państwa trzeciego wymagającemu międzynarodowej ochrony oraz mającą na celu zapewnienie przestrzegania zasady non-refoulement. Polityka ta musi być zgodna z konwencją genewską z 28 lipca 1951 r. i protokołem z 31 stycznia 1967 r. dotyczącymi statusu uchodźców, jak również z innymi odpowiednimi traktatami".
Przepisu tego nie można jednak wykładać w oderwaniu od art. 61e: „Niniejszy tytuł [w skład którego wchodzi art. 63] nie narusza wykonywania przez Państwa Członkowskie obowiązków dotyczących utrzymania porządku publicznego i ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego". Jak trafnie wywiedli S. Hambura i M. Muszyński („Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską z komentarzem", Bielsko-Biała 2002, s. 275), ostatni cytowany przepis zawiera klauzulę ordre public, a zgodnie z nią przepis art. 63 nie wyklucza ani nie ogranicza kompetencji państw członkowskich w utrzymywaniu bezpieczeństwa publicznego i bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Pogląd ten podziela co do zasady Z. Brodecki ([w:] „Traktat o Unii Europejskiej. Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską z komentarzem", Warszawa 2002, s. 229, komentarz do art. 64), z tym że autor wskazuje na konieczność bardzo restryktywnej interpretacji przepisu art. 61e.
Obowiązek państwa
Art. 2 ust.1 zd. 1 konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 4 listopada 1950 r. (DzU z 1993 r. nr 61, poz. 284) ustanawia fundamentalna zasadę: „Prawo każdego człowieka do życia jest chronione przez ustawę".
Jak rozumieć ten przepis i obowiązki z niego płynące, wielokrotnie wykładał w swoim orzecznictwie Europejski Trybunał Praw Człowieka: „Obowiązek ochrony życia pojawia się przede wszystkim w dziedzinach z natury rzeczy rodzących szczególne zagrożenie życia: ocenia się wówczas, czy państwo zrobiło wszystko, czego można było wymagać dla uniknięcia wystawienia życia ludzkiego na niebezpieczeństwo" (wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie L.C.B., § 36). Dotyczy to m.in. prewencyjnych środków antyterrorystycznych (zob. wyr. ETPCz z 12 grudnia 2006 r. w sprawie Pasa and Erol p. Turcji). Obowiązki państwa przybierają przede wszystkim charakter prewencyjny. Państwo musi ustanowić odpowiednie unormowania prawne i mechanizmy administracyjne regulujące działania i dziedziny, w których istnieją takie zagrożenia. Odnosi się to w szczególności do licencjonowania, tworzenia, prowadzenia, zabezpieczania i nadzorowania działań o niebezpiecznym charakterze, a także wymuszania, by wszystkie osoby odpowiedzialne podejmowały działania służące skutecznej ochronie życia ludzi narażonych na te niebezpieczeństwa (zob. wyr. ETPCz w sprawie Öneryildiz § 90)".