„Polityka dwóch fortepianów”

Zaprezentowane w artykule „Rzeczpospolitej" z 26 – 27.03.2011 r. („Plus Minus", „Polityka dwóch fortepianów") opinie redaktora Marka Magierowskiego, iż „starania rządu Tuska o to, by Nord Stream nie stanowił przeszkody w dostępie statków handlowych do portu w Świnoujściu, przypominają ciskanie grochem o ścianę" oraz że „strona niemiecka nie tylko nie spełnia polskich postulatów, ale nawet nie wykazała woli kompromisu, proponując jedynie nową dłuższą trasę dla statków dopływających do polskiego wybrzeża", są niezgodne z faktami

Publikacja: 04.04.2011 01:16

Red

 

Mając na względzie, że pierwotne plany położenia Nord Stream zagrażały bezpieczeństwu żeglugi na Morzu Bałtyckim, w tym mogły utrudnić dostęp do portów w Szczecinie i Świnoujściu, strona polska podjęła zdecydowaną interwencję. W reakcji konsorcjum Nord Stream dokonało dwóch korekt przebiegu NS w miejscu jego przecięcia się z torami podejściowymi prowadzącymi do polskich portów morskich. Zgodnie z polskimi oczekiwaniami zagłębiono gazociąg na odcinku ok. 20 km w obszarze zachodniego, głównie dziś używanego, toru podejściowego (decyzja z sierpnia 2010 r.) oraz przesunięto na odcinku 12,6 km o 1 milę morską w kierunku północnym w obrębie skrzyżowania NS z północnym, dziś głównie używanym w promowej komunikacji pasażerskiej, torem podejściowym (decyzja z lutego 2010 r.). Dokonane korekty pozwalają na zachowanie dotychczasowych możliwości żeglugi statków o zanurzeniu do 13,5 m, w tym zawijanie do budowanego portu LNG w Świnoujściu dotychczas pływających po Bałtyku gazowców o tym zanurzeniu.

W związku z potrzebą zagwarantowania perspektyw rozwojowych portu w Świnoujściu, w tym możliwości przyjmowania w przyszłości przez port LNG statków o zanurzeniu 14,5 m, na jakie pozwalają parametry cieśnin duńskich, strona polska nalega na trzecią korektę odcinka gazociągu poprzez jego zagłębienie na długości 5 km (2,8 mili morskiej) na skrzyżowaniu gazociągu z północnym torem podejściowym w obszarze niemieckich wód terytorialnych (przedłużenie zagłębionego 20-km odcinka gazociągu).

Strona niemiecka, uznając prawo strony polskiej do rozwoju portów, nie dostrzega potrzeby zagłębiania w chwili obecnej powyższego odcinka gazociągu. Wyraża jednocześnie gotowość uczynienia tego w przyszłości. W lutym br. strona niemiecka zaproponowała alternatywne rozwiązanie kwestii spornej poprzez przesunięcie północnego toru podejściowego na wschód na wody o głębokości 19 – 20 m, co umożliwiłoby bezpieczne przejście nad gazociągiem jednostek o zanurzeniu do 15 m. Zmiana toru podejściowego wydłuży drogę dla jednostek płynących z kierunków zachodnich o ok. 7,3 mili morskiej (ok. 30 min rejsu), a dla jednostek płynących z kierunków wschodnich droga skracałaby się odpowiednio o 7,3 mili. Rozmowy na ten temat trwają, kolejne spotkanie zaś zaplanowano w II połowie kwietnia w Warszawie.

Podsumowując: z głównych polskich żądań strona niemiecka i Nord Stream spełniły dwa postulaty (zachowanie obecnych warunków dostępu do polskich portów zarówno z wykorzystaniem zachodniego, jak i północnego toru podejściowego), szanse zaś na spełnienie żądania strony polskiej, odnoszącego się do zapewnienia w przyszłości dostępu do polskich portów jednostek o większym zanurzeniu, są znaczne.

—Marcin Bosacki rzecznik prasowy MSZ

Mając na względzie, że pierwotne plany położenia Nord Stream zagrażały bezpieczeństwu żeglugi na Morzu Bałtyckim, w tym mogły utrudnić dostęp do portów w Szczecinie i Świnoujściu, strona polska podjęła zdecydowaną interwencję. W reakcji konsorcjum Nord Stream dokonało dwóch korekt przebiegu NS w miejscu jego przecięcia się z torami podejściowymi prowadzącymi do polskich portów morskich. Zgodnie z polskimi oczekiwaniami zagłębiono gazociąg na odcinku ok. 20 km w obszarze zachodniego, głównie dziś używanego, toru podejściowego (decyzja z sierpnia 2010 r.) oraz przesunięto na odcinku 12,6 km o 1 milę morską w kierunku północnym w obrębie skrzyżowania NS z północnym, dziś głównie używanym w promowej komunikacji pasażerskiej, torem podejściowym (decyzja z lutego 2010 r.). Dokonane korekty pozwalają na zachowanie dotychczasowych możliwości żeglugi statków o zanurzeniu do 13,5 m, w tym zawijanie do budowanego portu LNG w Świnoujściu dotychczas pływających po Bałtyku gazowców o tym zanurzeniu.

Opinie polityczno - społeczne
Estera Flieger: Izrael atakuje Polskę. Kolejna historyczna prowokacja
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie polityczno - społeczne
Estera Flieger: Zwierzęta muszą poczekać, bo jaśnie państwo z Konfederacji się obrazi
Opinie polityczno - społeczne
Tomasz Grzegorz Grosse: Europejskie dylematy Trumpa
Opinie polityczno - społeczne
Konrad Szymański: Polska ma do odegrania ważną rolę w napiętych stosunkach Unii z USA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie polityczno - społeczne
Robert Gwiazdowski: Dlaczego strategiczne mają być TVN i Polsat, a nie Telewizja Republika?