Lalki do opieki Japończykami

Japońskie społeczeństwo się starzeje i z każdym rokiem potrzebuje coraz więcej środków, które mogłyby pomóc w tej skomplikowanej dla kraju sytuacji. Być może lekarstwem na kłopoty będą lalki.

Publikacja: 15.07.2014 18:37

Rafał Tomański

Rafał Tomański

Foto: Fotorzepa

Japończycy umierają w coraz późniejszym wieku i choć aktualny minister finansów Taro Aso słynący z rozmaitych gaf radził tym najstarszym, by umierali szybciej oszczędzając krajowi wydatków, Japończycy nie spieszą się do grobów.

Zabawka pomaga

Starsi ludzie potrzebują wzmożonej opieki. Kraj ma jeszcze zbyt surowe przepisy wizowe i do dyspozycji staruszków nie ma wystarczającej liczby personelu z państw, które w pracy w Japonii widzą szansę na dorobienie się. Zanim przyjadą Filipińczycy i Tajowie, być może na dobre towarzystwem na starsze lata staną się mówiące lalki. Rozmaite firmy starają się opracować jak najlepszy model takiej zabawki-towarzysza niedoli. Pojawiają się różne warianty. Oshaberi Makun, czyli „mówiący Makun", rozpoznaje niektóre słowa i odpowiada głosem pięcioletniego chłopca. Yumenoko Neruru (Neruru, dziecko ze snów) potrafi zaśpiewać 50 piosenek; Unazuki Kabochan (potakujący Kabo) i Primopuel są w stanie zawołać swoich właścicieli po imieniu.

Czasami okazuje się, że rynek jest w stanie zweryfikować produkt. Primopuel był zabawką testowaną w pierwszym okresie głównie na 20-letnich Japonkach. Okazało się jednak, że to starsi ludzie chętniej się z nim bawią. Lalka Kabochan udowodniła, że funkcja mówienia jest w stanie wpłynąć pozytywnie na stan starszych osób. W 2012 roku przebadano dwie grupy staruszków, jedną wyposażono w mówiącego, druga w niemego Kabochana. Japończycy obcujący z tą pierwszą w znaczący sposób poprawili swoją pamięć. Neurolodzy przyznają, że obcowanie z mówiącymi zabawkami redukuje demencję i pobudza mózg do działania. To szczególnie ważne w podeszłym wieku, gdy starsza osoba nie ma już kogoś do stałego kontaktu. Taką pomoc, a nawet jeszcze bardziej złożona opiekę ma oferować także Pepper, humanoidalny robot od firmy SoftBank, którego rewolucyjną funkcjonalnością ma być odczytywanie ludzkich emocji.

A jak nie, to do Yahoo

Gdy jednak nawet zabawka, robot i japońska służba zdrowia nie pomogą, wtedy do akcji może wkroczyć serwis Yahoo. Za jego pośrednictwem Japończycy mają do dyspozycji rozwiązanie informatyczne, które zatroszczy się o sprawy użytkownika po jego śmierci. Ta nowość nazywa się „Yahoo! Ending". Firma zaprezentowała ją w ostatni poniedziałek. Działanie polega na wysyłaniu w imieniu zmarłego wiadomości pożegnalnych do wszystkich jego kontaktów. Serwis dba także o usunięcie danych osobowych z systemów w sieci. Użytkowników ma przyciągnąć hasło: „Gdyby miał być to ostatni dzień twojego życia, czy byłbyś przygotowany na odejście?".

Jeżeli ktoś odpowie przecząco i zdecyduje się skorzystać z usług Yahoo! Ending, może liczyć także na pomoc w organizacji pogrzebu i spisanie prostego testamentu. Do wykupienia jest także pożegnalna strona internetowa, na której umieszczone zostają informacje o nieboszczyku i gdzie goście mogą wpisywać kondolencje online. Po naszej śmierci usługa zajmuje się także wyczyszczeniem naszych zdjęć z serwerów Yahoo i nie pozwala dokonywać kolejnych płatności z wirtualnego portfela podpiętego pod konto.

W erze coraz większej popularności serwisów społecznościowych dbanie o dane po śmierci użytkowników staje się problematyczne. Może dochodzić do nadużyć, obrazy wizerunku i nieprawidłowości, z którymi zupełnie niepotrzebnie musi borykać się rodzina.

Japończycy umierają w coraz późniejszym wieku i choć aktualny minister finansów Taro Aso słynący z rozmaitych gaf radził tym najstarszym, by umierali szybciej oszczędzając krajowi wydatków, Japończycy nie spieszą się do grobów.

Zabawka pomaga

Pozostało 92% artykułu
Opinie polityczno - społeczne
Robert Gwiazdowski: Dlaczego strategiczne mają być TVN i Polsat, a nie Telewizja Republika?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie polityczno - społeczne
Łukasz Adamski: Donald Trump antyszczepionkowcem? Po raz kolejny igra z ogniem
felietony
Jacek Czaputowicz: Jak trwoga to do Andrzeja Dudy
Opinie polityczno - społeczne
Zuzanna Dąbrowska: Nowy spot PiS o drożyźnie. Kto wygra kampanię prezydencką na odcinku masła?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie polityczno - społeczne
Artur Bartkiewicz: Sondaże pokazują, że Karol Nawrocki wie, co robi, nosząc lodówkę