Zapalony prezes

Mija 10 lat od czasu, gdy Dominic Brisby, nowy prezes Imperial Tobacco Polska, rozpoczął pracę w czwartej firmie tytoniowej świata. Przed nim trudne zadanie: walka o pozycję firmy na kurczącym się rynku

Publikacja: 10.01.2009 03:20

Dyplom z filozofii okazał się równie przydatny w robieniu kariery przez Dominica Brisbye’ego jak stu

Dyplom z filozofii okazał się równie przydatny w robieniu kariery przez Dominica Brisbye’ego jak studia ekonomiczne

Foto: Rzeczpospolita

Objęcie funkcji prezesa trzeciej pod względem udziałów rynkowych firmy tytoniowej w Polsce zaczyna w trudnym dla branży momencie. Od 1 stycznia 2009 r. akcyza na papierosy wzrosła o 18 proc., co przełoży się na pewno na wzrost cen i dalszy spadek popytu na papierosy z legalnych źródeł. Po ubiegłorocznej podwyżce akcyzy ich sprzedaż zmniejszyła się o ok. 9 proc.

Tymczasem następca Detlefa Moede’a (kierował Imperial Tobacco Polska od 2004 r.) musi nie tylko walczyć o utrzymanie wyników spółki na kurczącym się rynku papierosów. Czeka go także dokończenie restrukturyzacji, która zaczęła się po przejęciu przez Imperial Tobacco firmy Altadis. Jego cel jest prosty: większa efektywność (w czym mają pomóc m.in. pracownicy działu sprzedaży przyłączonej firmy) oraz niższe koszty.

Karierę w Imperial Tobacco Dominic Brisby zaczął w 1999 r., tuż po ukończeniu Oxford University, gdzie studiował filozofię, nauki polityczne oraz ekonomię. Pracował w Wielkiej Brytanii, Rosji i na Wyspach Kanaryjskich. Do sierpnia ubiegłego roku, zanim objął stanowisko dyrektora do spraw rynku w polskim oddziale, był dyrektorem Imperial Tobacco w Czechach.

Mimo że stanął tam przed wyzwaniami podobnymi do tych, które teraz czekają na niego w Polsce, dobrze wspomina swój pobyt u naszych południowych sąsiadów. W 2007 r. w wywiadzie dla magazynu Brytyjskiej Izby Handlowej „Focus” przyznał, że Praga podoba mu się bardziej niż ciepłe plaże Kanarów. Urzekała go także otwartość, pracowitość i szczerość Czechów.

Podobne cechy podobają mu się u Polaków. Mniej odpowiada mu za to pogoda w Polsce. Przyznaje, że się nie spodziewał, że zimy są u nas aż tak mroźne. Niechęć do niskich temperatur nie przeszkadza mu jednak w uprawianiu narciarstwa. Lubi robić to szczególnie w Aspen. Zdarza się, że na szusowanie po stokach poświęca dwa tygodnie urlopu.

Oprócz sportów zimowych lubi rosyjską literaturę, a także interesuje się winami oraz historią militarystyki. Pasjonuje go szczególnie okres bitew napoleońskich.

Jak przystało na Brytyjczyka, lubi również polowania, szczególnie na bażanty. Z powodu obowiązków w ojczyźnie bywa jednak niezbyt często. Jego zdaniem tęsknota za najbliższymi to największy minus pracy za granicą. Na rozmyślania o tym nie ma jednak zbyt wiele czasu. Większość dnia spędza w pracy. Sprawami służbowymi zajmuje się także w domu.

Ma poczucie humoru i dystans do siebie. Zapytany, co zrobiłby, gdyby został mu tylko jeden dzień życia, odpowiedział, że pojeździłby na nartach, a wieczorem wypił kilka drinków z przyjaciółmi. Z kolei na pytanie, czy jest ktoś, kto go podziwia, stwierdził, że robi to jego pies.

Objęcie funkcji prezesa trzeciej pod względem udziałów rynkowych firmy tytoniowej w Polsce zaczyna w trudnym dla branży momencie. Od 1 stycznia 2009 r. akcyza na papierosy wzrosła o 18 proc., co przełoży się na pewno na wzrost cen i dalszy spadek popytu na papierosy z legalnych źródeł. Po ubiegłorocznej podwyżce akcyzy ich sprzedaż zmniejszyła się o ok. 9 proc.

Tymczasem następca Detlefa Moede’a (kierował Imperial Tobacco Polska od 2004 r.) musi nie tylko walczyć o utrzymanie wyników spółki na kurczącym się rynku papierosów. Czeka go także dokończenie restrukturyzacji, która zaczęła się po przejęciu przez Imperial Tobacco firmy Altadis. Jego cel jest prosty: większa efektywność (w czym mają pomóc m.in. pracownicy działu sprzedaży przyłączonej firmy) oraz niższe koszty.

Opinie Ekonomiczne
Jak zaprząc oszczędności do pracy na rzecz konkurencyjnej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Blackout, czyli co naprawdę się stało w Hiszpanii?
Opinie Ekonomiczne
Czy leci z nami pilot? Apel do premiera
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Pytam kandydatów na prezydenta: które ustawy podpiszecie? Czas na konkrety
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Z pustego i generał nie naleje
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku