Z ostatniego sondażu zrobionego na zlecenie KNF wynika, że ocena SKOK przez ich członków jest wyższa niż ocena banków wśród ich klientów. Czy to nie jest porażka wizerunkowa środowiska bankowego?
Nie, choć te badania pokazują, że poziom wiedzy społeczeństwa na temat instytucji finansowych jest niedostateczny. Nie ma wątpliwości , że kryzys na rynkach międzynarodowych spowodował problem w percepcji sektora bankowego. Z badań wynika, że jednej strony jest wysokie, rosnące zaufanie do banku, z którego korzystamy, natomiast opinia o bankowości ogółem na skutek zawirowań na rynkach obniża się.
Ale może polskie banki nie wykorzystały marketingowo tego, że wyszły z kryzysu bez szwanku?
My nie chcieliśmy nadużywać tego argumentu. Wprawdzie już na początku kryzysu wiedzieliśmy że polski sektor bankowy jest stabilny i oparty na zdrowych fundamentach, ale jednak wiadomo było , że polska gospodarka ze względu na powiązania międzynarodowe zostanie w jakimś stopniu kryzysem dotknięta. Nie chcieliśmy budować zbyt optymistycznych scenariuszy. Natomiast z ostatnich badań , które zostały przeprowadzone w ostatnich tygodniach wynika, że dla opinii publicznej ważne jest to, że ich pieniądze w bankach są bezpieczne, a relacje z bankami są uczciwe. Ale oczywiście jest sporo do nadrobienia. Ogólny wskaźnik zaufania do banków wśród opinii publicznej wynosi 41 proc. i nie jest na takim poziomie, który by nas satysfakcjonował. To jest też efekt braku odpowiedniej wiedzy, co potwierdzają odpowiedzi na inne pytania.
Ostatni rok był dla banków rekordowy. Jakie są największe zagrożenia dla powtórzenie tego wyniku w tym roku i kolejnych latach?