Potrzebne są nowe regulacje

Będziemy musieli podjąć strategiczną decyzję co do dalszego losu naszego funduszu - mówi Maciej Jasiński, ipopema TFI

Publikacja: 24.05.2012 03:12

Potrzebne są nowe regulacje

Foto: Archiwum

Rz: Skąd pomysł, by uruchomić fundusz inwestujący w wino?

Maciej Jasiński: Inwestycje na rynku wina, dokonywane pośrednio (poprzez spółkę celową) przez fundusz Ipopema Fine Wine FIZ Aktywów Niepublicznych, uznaliśmy za potencjalnie ciekawą alternatywę wobec inwestowania w tradycyjne klasy aktywów. Mieliśmy świadomość, że wino należy do aktywów „emocjonalnych", w odniesieniu do których funkcja popytu może nie mieć klasycznego podręcznikowego kształtu.

Dystrybucja certyfikatów inwestycyjnych funduszu opartego na alternatywnych klasach aktywów to chyba duże wyzwanie?

Po nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych nie jest już możliwe prowadzenie emisji certyfikatów funduszu do nowych inwestorów w uproszczony sposób, w drodze publicznej oferty, jednakże bez prospektu emisyjnego. Powoduje to, że w bieżącym roku będziemy musieli podjąć strategiczną decyzję co do dalszego losu naszego funduszu. Może się bowiem okazać, że inwestorzy wybiorą prostszą dla siebie formułę bezpośredniego nabywania wina inwestycyjnego zdeponowanego w Londynie, na przykład w ramach oferty Wine Advisors Portfele Otwarte.

Co więc należy zrobić, aby ten rynek zaczął się prężnie rozwijać?

W mojej opinii w odniesieniu do alternatywnych klas aktywów takich jak wino celowe wydaje się wdrożenie jednolitych w skali rodzimego rynku przepisów regulujących m.in. sposób wyceny i jej prezentacji, a także wymagania dotyczące monitorowania i kontroli ryzyka.

Rz: Skąd pomysł, by uruchomić fundusz inwestujący w wino?

Maciej Jasiński: Inwestycje na rynku wina, dokonywane pośrednio (poprzez spółkę celową) przez fundusz Ipopema Fine Wine FIZ Aktywów Niepublicznych, uznaliśmy za potencjalnie ciekawą alternatywę wobec inwestowania w tradycyjne klasy aktywów. Mieliśmy świadomość, że wino należy do aktywów „emocjonalnych", w odniesieniu do których funkcja popytu może nie mieć klasycznego podręcznikowego kształtu.

Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Rząd sięgnie po trik PiS-u
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Piotr Mieczkowski: Polska w cieniu cyberkolonializmu