Operatorzy telekomunikacyjni są poddawani dużej presji rynkowej i regulacyjnej. Po pierwsze, zmiany zachowań użytkowników coraz częściej wybierających rozmowy i usługi oferowane przez operatorów telefonii mobilnej w miejsce telefonii stacjonarnej powodują kurczenie się przychodów tych drugich.
Po drugie, zmiany technologiczne następujące w zawrotnym tempie, rosnąca wydajność Internetu mobilnego, a także zwiększająca się dostępność usług mobilnych i ich penetracja, zaostrzają konkurencję pomiędzy tradycyjnymi operatorami stacjonarnymi a komórkowymi.
Po trzecie, technologie OTT (Over The Top) pozwalające na dostęp do usług i komunikację między ich użytkownikami niezależnie od technologii i sposobu dostępu do nich zabierają sporą część przychodów wszystkim graczom oferującym dostęp do Internetu.
Poszukiwanie nowych rynków
Można zauważyć, że jednym z niewielu wciąż rosnących segmentów rynku telekomunikacyjnego jest telewizja kablowa. Inwestycje, stała poprawa jakości oferowanych usług (cyfryzacja), bardzo rozbudowana oferta oraz brak konkurencji ze strony naziemnej telewizji cyfrowej i brak regulacji – zarówno w kontekście kształtowania cen, jak i pozycji konkurencyjnej – wspierają wzrost penetracji jej usług.
Czas przemyśleć na poziomie strategicznym – poziomie Unii Europejskiej – koncepcję regulacji rynków