Duże firmy i koncerny międzynarodowe szukają miejsc, gdzie warto ulokować centra usług biznesowych, np. księgowych czy zakupowych. W dobie globalizacji odległość od centrali przestała mieć duże znaczenie, ważniejsza jest wysokość płac i innych kosztów, dostępność wykwalifikowanej kadry, infrastruktura drogowa i telekomunikacyjna, podatki itp.
Na podstawie danych statystycznych i wywiadów z menedżerami globalnych firm A.T.Kearney co dwa lata przygotowuje ranking pt. „Global Services Location Index", oceniający atrakcyjność krajów dla lokowania centrów usług. Autorzy raportu biorą pod uwagę trzy kategorie atutów: atrakcyjność finansową, dostępność wykwalifikowanej kadry i atmosferę sprzyjającą prowadzeniu biznesu.
Na czele stawki od 2004 r. są Indie, które dają największy dostęp do zasobów ludzkich o odpowiednich kwalifikacjach i niskie koszty zatrudnienia. Jednak w tegorocznej edycji to Polska zgotowała największą niespodziankę, przesuwając się w górę o 13 pozycji. To największy skok w rankingu.
Polska wypadła stosunkowo dobrze we wszystkich trzech kategoriach i zajmuje 11. miejsce. Jej awans wynika głównie z większej integracji z Zachodem, z lepszej infrastruktury drogowej, lotniczej i telekomunikacyjnej, a także rosnącej liczby miast, które są dostrzegane przez inwestorów. Z analiz A.T. Kearney wynika, że dla światowego biznesu Polska to już nie tylko Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk i Wrocław, ale także Łódź, Lublin, Katowice czy Opole, które ostatnio wybrał CapGemini. Są one brane przez firmy pod uwagę jako lokalizacje centrów usług biznesowych.
To nowe atuty. Do niedawna Polska budowała pozycję na niskich kosztach zatrudnienia, dużej liczbie uczelni przygotowujących kadrę, a także bliskości geograficznej i kulturowej z Zachodnią Europą. Dzięki temu nasz kraj był dostrzegany przez firmy szukające alternatywy dla lokowania centrów w Indiach czy na Filipinach. W Polsce powstawały centra usług księgowych, zakupowych czy kadrowych, takie jak centrum firmy Philips w Łodzi, dziś prowadzone przez Infosys, jednego z największych dostawców usług outsourcingowych.