Reklama
Rozwiń
Reklama

I co z tą francuską rewolucją?

Z dużej chmury mały deszcz. Wejście do Polski francuskiego koncernu naftowego Total, o którym nieoficjalnie mówiło się już od kilkunastu dni, okazało się mniej spektakularne, niż sądzono.

Publikacja: 23.01.2015 04:15

Michał Duszczyk

Michał Duszczyk

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompala Waldemar Kompala

Zapowiadana przez Francuzów rewolucja, jakiej mieliby dokonać na polskim rynku stacji, w rzeczywistości okazała się mocno przesadzona.

Eksperci wieszczyli, że gigant znad Sekwany przejmie którąś z działających u nas sieci stacji, a potem zaleje rynek paliwem importowanym z rafinerii na wschodzie Niemiec. Najbardziej naturalne wydawało się przejęcie sieci Łukoilu. Rosjanie konsekwentnie wycofują się z kolejnych rynków w Europie i sądzono, że Total sięgnie właśnie po stacje tego gracza. Ostatecznie Francuzi poinformowali, że nikogo nie kupują, lecz będą uruchamiać placówki franczyzowe pod swym logo. A to strategia, którą ciężko zawojować rynek. Tym bardziej że niezależni operatorzy stacji wcale nie palą się do przechodzenia pod skrzydła koncernów. Ci, którzy mieli podjąć taką decyzję, już to zrobili, wybierając Orlen, Lotos, BP, Shell czy Statoil. Inni skupili się w prywatnych sieciach i stowarzyszeniach, jak Delfin czy Huzar. Po Totalu, jednej z największych firm paliwowych na świecie, można się było spodziewać czegoś więcej.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Jesteśmy mistrzami świata. W prokrastynacji
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Dlaczego chińskie auta zwyciężają?
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Przepisy widmo, ale ryzyko realne
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: NBP – kierunki zmian
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama