Reklama

Krzysztof A. Kowalczyk: Jak staliśmy się społeczeństwem tłustych kotów

Może nie warto stawiać na mnożące się kolejne regulacje i dotacje, jeśli naprawdę chcemy, by Unia Europejska odzyskała konkurencyjność? Bo na razie to utraciliśmy instynkt łowcy i świat nam ucieka.

Publikacja: 25.11.2024 04:48

Krzysztof A. Kowalczyk: Jak staliśmy się społeczeństwem tłustych kotów

Foto: Bloomberg

W Polsce trwa właśnie gorąca dyskusja o wolnej Wigilii – nie o tym, czy dodatkowy wolny dzień od pracy na koszt pracodawców ma sens, ale czy wprowadzać go „z bomby” już w tym roku czy w kolejnym. Młodzi Polacy, ledwo ledwo zaczną karierę, a już marzą, by weekend zaczynał się w czwartek po południu. A starsi odliczają dni do emerytury.

35 lat po tym, gdy jako pozbawieni perspektyw bankruci rzuciliśmy w żywioł kapitalizmu, staliśmy się społeczeństwem tłustych kotów. Niewiele nas różni w tym od Niemców, Francuzów czy Belgów. Jak tłuste domowe koty zaczynamy wierzyć, że wystarczy ustawić się przy misce, a ona w magiczny sposób sama wypełni się pożywną karmą. Ale we współczesnym świecie to tak nie działa – dobrobyt trzeba wydzierać pazurami każdego dnia, miesiąca i roku, przez całe dekady.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Monika Różycka: Nowy gatunek poznawczy. Zaufanie w epoce agentów AI
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Krócej znaczy drożej. Pilotaż skróconego czasu pracy to ukryta podwyżka w urzędach
Opinie Ekonomiczne
Anita Błaszczak: Niepewność, która uderza w nas wszystkich
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Budżetowa hulaj dusza, ale piekło jest
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Ekonomiczne
Aleksandra Ptak-Iglewska: Biznes celowo gra z kaucjami
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama