Reklama

Polskie banki bledną

W zestawieniu z bankami całej Europy banki w naszym kraju wypadają znacznie gorzej niż w latach poprzednich. W ubiegłym roku ich zyski spadły, a produktywność pozostaje niższa niż w Europie Wschodniej.

Publikacja: 13.06.2016 21:00

Europejski Radar Bankowości Detalicznej, corocznie przygotowywany przez firmę doradczą A.T.Kearney, podsumowuje najważniejsze wyniki banków w całej Europie. Tegoroczna edycja wskazuje, że w ostatnim roku średni zysk polskich banków na jednego klienta spadł o 24 proc., podczas gdy w Europie Zachodniej wzrósł o prawie 10 proc. Odnotowaliśmy jeden z największych spadków zysku wśród wszystkich krajów Europy.

Po stronie dochodów w banki uderzyły niskie stopy procentowe i malejące przychody z opłat interchange. Jednakże wpływ na malejące zyski mają w większej mierze koszty, które w 2015 r. wzrosły o 13 proc. (5 proc. po wyeliminowaniu wpływu wyższych składek na Bankowy Fundusz Gwarancyjny). W obliczu wprowadzonego podatku bankowego to właśnie efektywność kosztowa staje się jednym z najistotniejszych wyzwań kolejnych lat. W efekcie wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) w bankach w Polsce wzrósł o 6 pkt proc. – to wzrost wyższy niż w Europie Wschodniej (średnio 4 pkt) oraz Europie Zachodniej (wzrost 0,5 pkt).

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Aleksandra Ptak-Iglewska: Biznes celowo gra z kaucjami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Grawitacji nie ma!
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Zbrojenia? Konkurencja, głupcze
Opinie Ekonomiczne
Henryk Zimakowski: Kiedy LOT odzyska samofinansowanie?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Gospodarka, głupcze. Dwa lata od wyborów z 15 października
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama