Reklama

Z gazem, mości panowie

Diesel jest na cenzurowanym. Kolejne miasta w Europie czy w USA zapowiadają wprowadzenie zakazów lub istotnych ograniczeń korzystania z samochodów z silnikami na olej napędowy. W Berlinie czy Monachium do tzw. stref ekologicznych pojazdy niespełniające wyśrubowanych norm już nie mają wstępu. Wszystko przez problem smogu, którym duszą się nie tylko duże metropolie, ale i mniejsze miasta.

Aktualizacja: 17.08.2017 21:27 Publikacja: 17.08.2017 20:44

Z gazem, mości panowie

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Co ciekawe, takie oddolne inicjatywy nie są wcale wspierane przez Brukselę. Zdaniem Komisji Europejskiej zmniejszanie zanieczyszczeń związanych z ruchem samochodowym powinno się odbywać przez redukcję emisji szkodliwych substancji, a nie wprowadzanie restrykcji wobec konkretnego typu silników. Jednak zmiany – choć nie są wymuszone – i tak postępują, co widać po przyspieszającej modernizacji taboru, z jakiego korzysta miejska komunikacja. Wpływ na to mają lokalne władze. Sama Bruksela od 2015 r. nie kupuje już pojazdów zasilanych olejem napędowym, przestawiając transport publiczny na sprężony gaz ziemny (CNG). W Madrycie ten rodzaj paliwa napędza połowę miejskich autobusów, w czeskim Brnie – jedną trzecią. Rośnie także liczba e-autobusów. Część aglomeracji powraca do idei transportu szynowego – renesans tramwajów widoczny jest m.in. we Francji, ale także na Wyspach Brytyjskich. I niepotrzebne są unijne dyrektywy, kluczem do zmian staje się podnoszenie jakości życia mieszkańców.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Prof. Gorynia: Jaki będzie XI Kongres Ekonomistów Polskich?
Opinie Ekonomiczne
Pierwsza wiceprezes BGK: Nowy potencjał emisji obligacji
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Katastrofa na razie odwołana
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Kraj ludzi dawniej szczęśliwych
Opinie Ekonomiczne
Prof. Sławomir Mikrut: Jak AI może przyspieszyć inwestycje w infrastrukturę
Reklama
Reklama