Człowiek nie poddaje się prognozom

W 2017 r. wydatki konsumpcyjne polskich gospodarstw domowych zwiększyły się o blisko 5 proc., najbardziej od 2008 r. Ekonomiści powszechnie oceniali, że taki wzrost konsumpcji jest nieprawdopodobny, przez co gremialnie przesadzili z pesymizmem co do tempa rozwoju polskiej gospodarki. Rok temu najwięksi optymiści mówili, że PKB w 2017 r. zwiększy się o 3,4 proc., a dziś można szacować, że urósł o 4,5 proc.

Aktualizacja: 02.01.2018 21:08 Publikacja: 02.01.2018 21:00

Człowiek nie poddaje się prognozom

Foto: Fotolia

Jestem daleki od umniejszania zdolności prognostycznych ekonomistów (zwłaszcza że z wykształcenia sam nim jestem), a tym bardziej – co ostatnio modne – kwestionowania możliwości przewidywania zjawisk ekonomicznych w ogóle. Ale ubiegłoroczna pomyłka prognostów rzuca światło na poważne ograniczenia tej działalności. U jej źródeł leżało rozsądne z pozoru założenie, że rynek pracy w Polsce dochodzi do ściany. Nie dość, że się starzejemy, co siłą rzeczy ogranicza podaż pracy, to jeszcze rząd robi wiele, żeby skutki tych niekorzystnych tendencji demograficznych wzmocnić: wspiera bierność zawodową matek świadczeniami na dzieci i obniża wiek emerytalny. Efekt jest taki, że odsetek przedsiębiorstw, które niedobór pracowników wskazują jako istotną barierę rozwoju, tylko w dwóch krajach UE jest wyższy niż w Polsce.

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Opinie Ekonomiczne
RPP tnie stopy. Adam Glapiński ruszył z pomocą Karolowi Nawrockiemu
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Nie należało ciąć stóp przed wyborami
Opinie Ekonomiczne
Aleksandra Ptak-Iglewska: Program „kawalerka minus” zmiecie kandydata na prezydenta?
Opinie Ekonomiczne
Jak zaprząc oszczędności do pracy na rzecz konkurencyjnej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Blackout, czyli co naprawdę się stało w Hiszpanii?
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku