Patriotyzm made in China

Z Chinami od dawna mamy na handlowym pieńku. Nie tylko zresztą my, boryka się z tym cała Unia Europejska i reszta świata, o czym świadczy coraz głośniejsze pobrzękiwanie szabelką, a właściwie mieczem celnym, przez prezydenta Donalda Trumpa.

Publikacja: 30.08.2018 21:00

Patriotyzm made in China

Foto: ROL

W 2017 r. Polska wysłała do Chin towary warte 8,7 mld zł, głównie metale nieszlachetne, miedź, maszyny oraz urządzenia mechaniczne i elektryczne, trochę żywności, mebli, nieco pojazdów, statków powietrznych i pływających oraz różnych artykułów przemysłowych. W sumie niewiele więcej, niż eksportujemy do Szwajcarii czy Finlandii, ale mniej niż do Norwegii, Turcji i dwukrotnie mniej niż do Rumunii. Tymczasem Chiny zalały nas w ubiegłym roku towarami wartymi 103 mld zł. Nierównowaga jest zastraszająca i nic nie wskazuje, żeby miało się to zmienić. Mamy niewiele towarów, które mogą być w tym kraju naprawdę pożądane, i musimy się z tym pogodzić. Ale to nie znaczy, że musimy szeroko otwierać drzwi dla wszystkiego, co płynie w drugą stronę. A problem narasta, bo zakupy w Chinach stają się coraz łatwiejsze.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację