Państwowe fundusze majątkowe, czyli SWFs (sovereign wealth funds), stały się w ostatnim czasie tematem gorących dyskusji międzynarodowych. Na zakończonym szczycie Rady UE ponownie poświęcono im wiele uwagi, także wskutek szerokich inicjatyw przedstawicieli Polski. Podobnie na ostatnim Światowym Forum Gospodarczym w Davos (już bez polskiej reprezentacji) spierano się w czasie specjalnie zorganizowanej sesji pod hasłem: „Mity i rzeczywistość SWFs“. W Polsce dyskusje na temat zagrożeń dla naszej gospodarki wynikających z ewentualnych inwestycji SWFs są raczej sporadyczne. Dziwić może więc bardzo duża zapobiegliwość polskiego rządu zachęcającego Komisję Europejską do zainicjowania czy przyspieszenia działań mających tym zagrożeniom przeciwdziałać.
Co to zatem są państwowe fundusze majątkowe i dlaczego mogą być niebezpieczne? Najprościej można powiedzieć, że są to specjalnie utworzone fundusze państwowe. Gromadzą one pozyskane w kraju dewizy (rezerwy walutowe), które dalej są inwestowane na rynku, najczęściej przez profesjonalne instytucje (agencje) nadzorowane przez władze centralne. Skupiają one „nadwyżkowe środki” otrzymane z dwóch źródeł: w wyniku eksportu surowców naturalnych, jak ropa naftowa czy gaz (tzw. commodity funds), lub operacji wymiany walut związanych z napływem kapitału zagranicznego oraz szybkiego wzrostu wymiany handlowej danego kraju (non-commodity funds). Stanowią one zatem część wypracowanych nadwyżek budżetowych rządu lub rezerw walutowych banku centralnego.
SWFs są rozwiązaniem stosowanym od dawna. Pierwsze państwowe fundusze majątkowe powstały już w latach 50. Najbardziej znane to utworzone w 1976 roku: Abu Dhabi Investment Authority and Corporation (Zjednoczone Emiraty Arabskie), Alaska Permanent Fund (USA) czy też norweski Government Pension Fund-Global powołany w 1990 roku. Jednakże od początku XXI wieku liczba tworzonych tego rodzaju funduszy wzrosła bardzo gwałtownie. Obecnie około 30 krajów na świecie może sobie pozwolić na ich utworzenie.
Jeszcze do niedawna cel tworzenia powyższych funduszy miał przede wszystkim charakter zabezpieczający. Fundusze te dzieli się zatem na stabilizacyjne, które zabezpieczają gospodarkę przed nagłymi zmianami cen (głównie cen towarów strategicznych, jak ropa naftowa), i oszczędnościowe, które z kolei mają zabezpieczać przyszłe pokolenia przed procesem niekorzystnych zmian demograficznych, czyli tzw. starzeniem się społeczeństw. Taka charakterystyka SWFs klasyfikuje je jako dobre fundusze realizujące szczytne cele.
Zarządzane aktywa wszystkich funduszy państwowych mogą się powiększyć z około 2,5 biliona dolarów w 2007 roku nawet do 12 bilionów około 2015 roku