[b]Rz: Dlaczego polskie przedsiębiorstwa nie oszczędzają energii?[/b]
[b]Krzysztof Muller:[/b] Do niedawna energia w Polsce była tania i nie opłacało się podejmować energooszczędnych działań. Okresy zwrotu takich inwestycji były po prostu zbyt długie. Sytuacja zmieniła się w ostatnich dwóch latach, kiedy energia zaczęła szybko drożeć i teraz jej ceny dla biznesu w Polsce nie należą już do najniższych w Europie. Tymczasem energochłonność polskiej gospodarki jest średnio dwa razy wyższa niż w Unii Europejskiej. A to przekłada się na ceny produktów. Polskie przedsiębiorstwa muszą nauczyć się oszczędzać energię, by sprostać konkurencji.
[b]Co w pierwszej kolejności powinny zrobić?[/b]
Trzeba wiedzieć, ile i jakiej energii przedsiębiorstwo zużywa i na co jest ona przeznaczana. Z naszych badań wynika, że aż 80 proc. firm tego nie wie. Powinny one zacząć od analizy zużycia energii, która szczegółowo pokaże, ile firma płaci za gaz, ciepło i prąd, ile energii zużywa biurowiec, a ile hala produkcyjna.
[b]Czy inwestycje w nowe urządzenia są niezbędne?[/b]