Reklama

Gospodarka silna beztroską?

Najnowsze badania Nielsena rozwiewają obraz Polaków – wiecznych pesymistów. O stan gospodarki obawiamy się dużo mniej niż inni obywatele Unii Europejskiej, podobnie jak mniej boimy się utraty pracy niż wyższych rachunków.

Publikacja: 19.07.2009 23:07

Albo więc jesteśmy niepoprawnymi optymistami, albo to po prostu beztroska. Nawet gdyby jednak świadczyło to o problemach z oceną rzeczywistości, powinniśmy ten nieoczekiwany optymizm błogosławić. Wiele bowiem wskazuje na to, że tylko jemu zawdzięczamy to, że Polska nie jest jeszcze w recesji.

Eksport, a co za tym idzie produkcja przemysłowa systematycznie od miesięcy dołują. Ale nawet one nie są na razie w stanie przytłumić popytu wewnętrznego, czyli wydatków konsumentów.

Najgorsze, co może się teraz przytrafić, to przekonanie Polaków, że będzie jeszcze gorzej. A nie jest to wcale takie trudne. Wystarczy postraszyć ich choćby wzrostem podatków albo podnosić ceny. Pętlę na własną szyję kręci sobie już parę branż, które wyższymi cenami łatają spadające przychody. Przykładem są sieci handlowe z hipermarketami na czele. To taktyka krótkoterminowa. Klientów im od tego nie przybędzie, bo ci ostatni biednieją.

Taką samobójczą taktykę przetestowały już niektóre banki, proponując firmom niesymetryczne opcje walutowe. Miały zamiar sporo zarobić, a straciły zarówno pieniądze, jak i klientów, którzy bankrutowali, nie będąc w stanie wywiązać się z zobowiązań.

Nawet tonąc, nie warto ciągnąć za sobą na dno innych.

Reklama
Reklama

Skomentuj na [link=http://blog.rp.pl/salik/2009/07/19/gospodarka-silna-beztroska/]blog.rp.pl/salik[/link]

Albo więc jesteśmy niepoprawnymi optymistami, albo to po prostu beztroska. Nawet gdyby jednak świadczyło to o problemach z oceną rzeczywistości, powinniśmy ten nieoczekiwany optymizm błogosławić. Wiele bowiem wskazuje na to, że tylko jemu zawdzięczamy to, że Polska nie jest jeszcze w recesji.

Eksport, a co za tym idzie produkcja przemysłowa systematycznie od miesięcy dołują. Ale nawet one nie są na razie w stanie przytłumić popytu wewnętrznego, czyli wydatków konsumentów.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: NBP – kierunki zmian
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Roguski: Przyszłość mieszkaniówki. Państwa-miasta i pułapka domów za 1 zł
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama