Pani z Westem

Nowa prezes Imperial Tobacco Alison Cooper pokazała, że sukces w branży tytoniowej jest nie tylko domeną mężczyzn

Publikacja: 18.05.2010 01:44

Alison Cooper pracuje w Imperial Tobacco od 1999 r.

Alison Cooper pracuje w Imperial Tobacco od 1999 r.

Foto: Rzeczpospolita

Wieloletnie doświadczenie w branży tytoniowej oraz błyskotliwa kariera sprawiły, że to właśnie ona – a nie kolejny mężczyzna – stanęła na czele jednego z największych producentów papierosów na świecie. Zastąpiła na tym stanowisku Garetha Davisa uznawanego za ojca sukcesu Imperial Tobacco. W 2007 r. udało mu się doprowadzić do przejęcia za 11 mld euro francusko-hiszpańskiej grupy tytoniowej Altadis. W zespole pracującym przy tym przejęciu była Cooper.

W 2009 r., m.in. dzięki tej transakcji, pochodzący z Bristolu Imperial Tobacco sprzedał na świecie łącznie ponad 322 mld papierosów, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Wśród nich były znane także w Polsce marki West i Davidoff.

Zapytana przez jednego z brytyjskich dziennikarzy o to, jak czuje się w świecie zdominowanym przez mężczyzn, odpowiedziała, że nie zwraca na te kwestie uwagi. W przeciwieństwie do swojego poprzednika zamierza się bardziej niż dotychczas koncentrować na pracy zespołowej. Jak mówi, ten styl jest jej znakiem rozpoznawczym.

Bardziej niż na kolejnych przejęciach (o które na znacznie skonsolidowanym rynku tytoniowym coraz trudniej) 44-letnia Cooper chce się koncentrować na zwiększaniu efektów dotychczasowych przejęć. O znaczny wzrost sprzedaży może być jednak coraz trudniej. Alison Cooper i jej współpracownicy w ok. 160 krajach świata (w Polsce Imperial Tobacco zajmuje trzecie miejsce na rynku) muszą zmierzyć się z polityką antynikotynową oraz wprowadzanymi w kolejnych krajach zakazami palenia.

Cooper pracuje w Imperial Tobacco 11 lat. W 2003 r. została dyrektorem ds. finansów i planowania oraz członkiem grupy dyrektorów odpowiedzialnej za wdrażanie strategii koncernów. W 2005 r. objęła funkcję dyrektora ds. sprzedaży i marketingu na Europę Zachodnią. W lipcu 2007 r. weszła do zarządu Imperial Tobacco jako dyrektor ds. rozwoju korporacyjnego.

Kolejny krok w karierze zrobiła w marcu ubiegłego roku. Jako dyrektor operacyjny przejęła wówczas odpowiedzialność za sprzedaż i marketing całej grupy. Kierowała także produkcją i sprzedażą cygar, które – jak przyznaje – lubi niekiedy zapalić.

Zanim dołączyła do Imperial Tobacco, pracowała w PricewaterhouseCoopers. Trafiła tam po studiach na Bristol University. Doradzała wówczas swojemu przyszłemu pracodawcy, m.in. w kwestiach dotyczących przejęć.

Pasją Alison Cooper są jazda na nartach, sporty wodne, gotowanie i słuchanie muzyki.

Jest mężatką, ma dwie córki.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Wojna orła ze smokiem
Opinie Ekonomiczne
Dr Mateusz Chołodecki: Czy można skutecznie regulować rynki cyfrowe
Opinie Ekonomiczne
Marcin Piasecki: Marzenie stanie się potrzebą
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Król jest nagi. Przynajmniej ten zbrojeniowy
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Dlaczego znika hejt na elektryki