Polska krajem pierwszego wyboru

Medridiam szuka projektów, w które mógłby zainwestować 2 mld euro. Najchętniej w Polsce - mówi „Rz” Thierry Deau, prezes i założyciel Meridiam Infrastructure

Publikacja: 13.12.2011 13:28

Polska krajem pierwszego wyboru

Foto: materiały prasowe

Rz: Meridiam sfinansował większą cześć  budowy nowo otwartej autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka.

Thierry Deau, prezes i założyciel Meridiam Infrastructure: Tak i były to dobrze wydane pieniądze.

Jakie środki chcecie zainwestować teraz?

Obecnie zarządzamy portfelem o wartości 2 mld euro. Właśnie skończyliśmy zbierać kolejny 1 mld euro, które chcemy zainwestować m.in. w  Europie środkowej. Polska jest krajem pierwszego wyboru. Szukamy dostępnych projektów.

Portfel Meridiam to m.in. środki przekazane przez Europejski Bank Inwestycyjny i Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju...

Za naszym pośrednictwem inwestują również fundusze emerytalne ze Stanów Zjednoczonych i z Europy. Zarządzamy też pieniędzmi  Banku Rozwoju Japonii, czy funduszami   pracowników  kolei holenderskich czy osób zatrudnionych w  duńskiej służbie zdrowia.

Nasi inwestorzy to podmioty, które są zainteresowani  inwestycjami długoterminowymi, angażujemy się w projekty np. na 25 lat.

Na jakiej wysokości zyski mogą liczyć?

Zależy od kraju w jakim inwestujemy i od ryzyka z jakim wiąże się przedsięwzięcie.  Zwrot na inwestycji w okresie 25 lat to przeważnie od 10 do 15 proc zależne od ryzyka projektu i kraju. Inwestorzy mają racjonalne oczekiwania, chcą wiedzieć, że ich pieniądze  przyczyniają się do rozwoju danego kraju.

W Polsce swojego czasu minister transportu postanowił wypowiedzieć koncesję na budowę autostrady przyznaną przez swojego poprzednika.  Jak to ocenia fundusz angażujący się w PPP?

Takie przypadki miały miejsce  i w innych krajach, np. we Francji.  Infrastruktura publiczna zawsze jest  kwestią polityczną. To jednak wyjątki, które nie zniechęcają do inwestowania. Inwestując w projekty infrastrukturalne patrzy się perspektywicznie. W ciągu 25 lat może zmienić się nawet 10 rządów i nawet jeżeli dwa z nich będą  podejmować kroki nie najlepsze, pozostałe  osiem będzie kontynuować rozwój kraju.  Koniec końców jesteśmy w Europie, gdzie przepisy  są  przestrzegane. W razie problemów zawsze możemy iść do sądu by ubiegać się o należne za zerwanie kontraktu

Komisja Europejska, szukając pieniędzy na kontynuowanie inwestycji infrastrukturalnych, zapewnia, że robi wszystko by stworzyć odpowiednie warunki dla inwestorów prywatnych. Co to oznacza?

Współpracujemy z Brukselą w tej kwestii i faktycznie intensywne prace trwają. Komisja w każdej możliwej regulacji, akcie prawnym czy rozporządzeniu rekomenduje PPP jako sposób finansowania inwestycji. Zachęca Europejski  Bank  Inwestycyjny do angażowanie się w projekty PPP np. przez współpracę z takimi funduszami jak Meridiam.  Z 2 mld euro w portfelu, który został już zamknięty EBI dał 100 mln euro,  obecność banku przyciągnęła innych inwestorów.

Komisja Europejska stara się np. w programie TEN-T faworyzować projekty w które zaangażowany jest prywatny kapitał. Wspólnie z KE pracujemy nad  sposobem połączenia prywatnych pieniędzy z funduszami unijnymi. To skomplikowane, ale do zrealizowania.

Szerszy wywiad z Thierry Deau w jutrzejszym wydaniu „Rz".

Rz: Meridiam sfinansował większą cześć  budowy nowo otwartej autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka.

Thierry Deau, prezes i założyciel Meridiam Infrastructure: Tak i były to dobrze wydane pieniądze.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Czy warto deregulować?
Opinie Ekonomiczne
Robert Gwiazdowski: Wybory prezydenckie w KGHM
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Qui pro quo, czyli awantura o składkę
Opinie Ekonomiczne
RPP tnie stopy. Adam Glapiński ruszył z pomocą Karolowi Nawrockiemu
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Nie należało ciąć stóp przed wyborami
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem