Reklama
Rozwiń

Kryzys daje też nowe szanse

Rynek prywatnych usług medycznych jest relatywnie mniej podatny na wahania koniunktury. Rośnie nawet przy spowolnieniu gospodarczym

Publikacja: 30.12.2011 05:03

Kryzys daje też nowe szanse

Foto: Rzeczpospolita

Red

Na­wet je­śli w cza­sie więk­sze­go kry­zy­su go­spo­dar­cze­go ry­nek pry­wat­nych usług me­dycz­nych ma­le­je, to z re­gu­ły wol­niej niż in­ne sek­to­ry. Z ko­lei w okre­sie oży­wie­nia ro­śnie bardziej dy­na­micz­nie niż ca­ła go­spo­dar­ka. Cha­rak­te­ry­stycz­nym zja­wi­skiem jest też pew­ne odło­że­nie w cza­sie wa­hań ko­niunk­tu­ry na tym ryn­ku w sto­sun­ku do te­go, co dzie­je się w ca­łej go­spo­dar­ce.

Tę pra­wi­dło­wość do­brze ilu­stru­ją zmia­ny war­to­ści pol­skie­go ryn­ku pry­wat­nej opie­ki me­dycz­nej w ostat­nich dwóch la­tach. W 2010 r. wy­nio­sła ona pra­wie 29 mld zł, co sta­no­wi ok. 4-proc. dy­na­mi­kę wo­bec 2009 r. To wy­raź­nie ni­ższe w sto­sun­ku do lat po­przed­nich tem­po na­le­ży uznać za odło­żo­ny efekt kry­zy­su fi­nan­so­we­go z lat 2008 – 2009. Z ko­lei już w 2011 r. ob­ser­wu­je­my je­go zwięk­sze­nie o ok. 7 proc., co ozna­cza, że dy­na­mi­ka jest znacz­nie lep­sza od ogól­ne­go tem­pa wzro­stu go­spo­dar­ki.

Klucz w dy­wer­sy­fi­ka­cji

Ry­nek pry­wat­nej opie­ki me­dycz­nej skła­da się z wie­lu seg­men­tów. Są to wy­dat­ki za­rów­no na le­ki i sprzęt, jak i na ubez­pie­cze­nia zdro­wot­ne, le­cze­nie, dia­gno­sty­kę, a ta­kże re­ha­bi­li­ta­cję i opie­kę. To m.in. dzię­ki tak sze­ro­kiej dy­wer­sy­fi­ka­cji ogól­na ko­niunk­tu­ra go­spo­dar­cza ma re­la­tyw­nie słab­szy wpływ na ry­nek usług me­dycz­nych.

Do­dat­ko­wo roz­wo­jo­wi pry­wat­ne­go sek­to­ra me­dycz­ne­go sprzy­ja wciąż nie­za­do­wa­la­ją­cy do­stęp do pu­blicz­nej słu­żby zdro­wia oraz sto­sun­ko­wo ni­ski po­ziom usług, ja­ki ta słu­żba ofe­ru­je. Dłu­gie ocze­ki­wa­nie na usłu­gi spe­cja­li­stycz­ne skła­nia do za­ku­pu usług ko­mer­cyj­nych lub pa­kie­tów ubez­pie­cze­nio­wych gwa­ran­tu­ją­cych do­stęp do te­go ro­dza­ju świad­czeń.

Pa­mię­taj­my rów­nież o istot­nych zmia­nach de­mo­gra­ficz­nych, któ­re wpły­wa­ją na roz­wój sek­to­ra me­dycz­ne­go. Cho­dzi przede wszyst­kim o sta­rze­nie się spo­łe­czeń­stwa i ro­sną­ce w związ­ku z tym za­po­trze­bo­wa­nie na opie­kę me­dycz­ną dla co­raz licz­niej­szych se­nio­rów. A z ko­lei w tych gru­pach wie­ko­wych opie­ka me­dycz­na by­wa szcze­gól­nie in­ten­syw­na i roz­bu­do­wa­na.

Reklama
Reklama

Dwu­cy­fro­wą dy­na­mi­kę wzro­stu no­tu­je dość sys­te­ma­tycz­nie war­tość ubez­pie­czeń zdro­wot­nych oraz pa­kie­tów me­dycz­nych, zwa­nych po­tocz­nie abo­na­men­ta­mi. Wpraw­dzie ich udział w ca­ło­ści wy­dat­ków na pry­wat­ne usłu­gi me­dycz­ne jest wciąż nie­wiel­ki – wy­no­si bo­wiem za­le­d­wie ok. 6 proc. – to jed­nak zwięk­sza się bar­dzo szyb­ko.

Dzie­je się tak przede wszyst­kim dzię­ki po­sta­wie pra­co­daw­ców, któ­rzy chęt­nie ko­rzy­sta­ją z pa­kie­tów me­dycz­nych ja­ko for­my mo­ty­wa­cji pra­cow­ni­ków oraz przy­cią­ga­nia do pra­cy no­wych, wy­kwa­li­fi­ko­wa­nych i po­szu­ki­wa­nych kadr. W za­sa­dzie na ryn­ku pra­cy ofe­ro­wa­nie fa­chow­com ta­kich pa­kie­tów jest już stan­dar­dem – w 2010 r. sko­rzy­sta­ło z nich ok. 1,5 mln Po­la­ków. War­to przy oka­zji za­uwa­żyć, iż są one stop­nio­wo roz­bu­do­wy­wa­ne i obej­mu­ją już nie tyl­ko pod­sta­wo­we usłu­gi, ale też co­raz bar­dziej zło­żo­ne.

Nie da się uciec od re­form

Nie­za­leżnie jed­nak od czyn­ni­ków sta­bi­li­zu­ją­cych ry­nek pry­wat­nych usług me­dycz­nych ma­my do czy­nie­nia z szer­szy­mi zja­wi­ska­mi. We­dług wyników ostat­nich ba­dań fir­my do­rad­czej De­lo­it­te, opu­bli­-

ko­wa­nych w ra­por­cie „2011 Su­rvey of He­alth Ca­re Con­su­mers", po­ja­wia­ją się już sy­gna­ły świad­czą­ce o tym, iż wy­dat­ki na le­cze­nie są co­raz bar­dziej od­czu­wal­nym ob­cią­że­niem dla go­spo­darstw do­mo­wych. Wy­ni­ka to z ro­sną­cych kosz­tów opie­ki zdro­wot­nej z jed­nej stro­ny, z dru­giej zaś z nie­pew­no­ści co do roz­wo­ju sy­tu­acji go­spo­dar­czej w naj­bliższej przy­szło­ści i sta­bil­no­ści miej­sca pra­cy. Kon­su­men­ci, aby sfi­nan­so­wać le­cze­nie, mu­szą ogra­ni­czać in­ne wy­dat­ki, do­ko­nać trud­nych nie­jed­no­krot­nie wy­rze­czeń.

Dla­te­go wła­śnie m.in. nie­zbęd­ne są re­for­my i zmia­ny w sys­te­mie opie­ki fi­nan­so­wa­nej ze środ­ków pu­blicz­nych, któ­ra po­win­na być zde­cy­do­wa­nie bar­dziej efek­tyw­na i do­stęp­na przede wszyst­kim dla rze­czy­wi­ście jej po­trze­bu­ją­cych i niedys­po­nu­ją­cych nad­wy­żka­mi fi­nan­so­wy­mi po­zwa­la­ją­cy­mi się­gnąć po pry­wat­ne usłu­gi me­dycz­ne. Zna­czą­cy wpływ na sys­tem ochro­ny zdro­wia mo­gą mieć za­mia­ny ist­nie­ją­ce­go pra­wa na po­zio­mie ustaw czy ak­tów wy­ko­naw­czych, a ta­kże wdro­że­nie opty­ma­li­za­cji w ra­mach już ist­nie­ją­ce­go sys­te­mu.

Kwe­stie pod­sta­wo­we to po­pra­wa efek­tyw­no­ści za­rzą­dza­nia w sys­te­mie opie­ki zdro­wot­nej, sku­tecz­na po­li­ty­ka le­ko­wa, a ta­kże roz­wój i upo­wszech­nie­nie do­dat­ko­wych ubez­pie­czeń zdro­wot­nych.

Reklama
Reklama

Dziś szcze­gól­ną ro­lę w bu­do­wa­niu war­to­ści fir­my me­dycz­nej od­gry­wa­ją in­ne czyn­ni­ki. Istotne zna­cze­nie zy­sku­je po­ten­cjał in­te­lek­tu­al­ny, na któ­ry skła­da się przede wszyst­kim ka­pi­tał ludz­ki, or­ga­ni­za­cyj­ny oraz re­la­cje z klien­ta­mi.

Usłu­gi me­dycz­ne to prze­cież w grun­cie rze­czy kon­takt czło­wie­ka z in­nym czło­wie­kiem. Czło­wie­ka, któ­ry po­trze­bu­je po­mo­cy, z czło­wie­kiem, któ­ry jest w sta­nie mu jej sku­tecz­nie i w spo­sób przy­ja­zny udzie­lić. A przy tym obaj ci lu­dzie mu­szą funk­cjo­no­wać w spraw­nym sys­te­mie or­ga­ni­za­cyj­nym.

To wła­śnie po­ten­cjał in­te­lek­tu­al­ny bu­du­je ak­ty­wa ta­kie jak in­no­wa­cyj­ne mo­de­le biz­ne­su, re­pu­ta­cję czy mar­kę fir­my. Klu­czem do suk­ce­su fir­my me­dycz­nej jest do­bry per­so­nel. Aby wy­ko­rzy­stać jak naj­peł­niej ten ka­pi­tał, or­ga­ni­za­cja po­win­na być otwar­ta na lu­dzi, tzn. stwa­rzać wa­run­ki, w któ­rych pra­cow­ni­cy są bez­po­śred­nio za­an­ga­żo­wa­ni w pro­ce­sy twór­cze, de­cy­zyj­ne czy pro­jek­to­we. Lu­dzie, któ­rzy ma­ją mo­żli­wość roz­wo­ju au­tor­skich kon­cep­cji i po­czu­cie wpły­wu na or­ga­ni­za­cję, prze­ja­wia­ją ogrom­ne oso­bi­ste za­an­ga­żo­wa­nie i  nie­zwy­kłą de­ter­mi­na­cję w szu­ka­niu mo­żli­wo­ści speł­nie­nia ce­lów fir­my.

Po­nad­to prze­wa­gę kon­ku­ren­cyj­ną i war­tość fir­my mo­żna i trze­ba bu­do­wać też przez in­no­wa­cyj­ność, wpro­wa­dza­nie no­wych za­bie­gów, za­kup no­wo­cze­snych urzą­dzeń.

Tren­dy na rok 2012

Pry­wat­ne fir­my me­dycz­ne bę­dą da­lej roz­bu­do­wy­wać in­fra­struk­tu­rę me­dycz­ną, ta­kże po­za aglo­me­ra­cja­mi. Wi­dać też ich co­raz więk­szą otwar­tość na współ­pra­cę z ubez­pie­czy­cie­la­mi. Świad­cze­nio­daw­ca me­dycz­ny wy­stę­pu­je nie tyl­ko w cha­rak­te­rze re­ali­za­to­ra sa­mych usług, ale przyj­mu­je ta­kże ro­lę swe­go ro­dza­ju po­śred­ni­ka ubez­pie­cze­nio­we­go.

W ob­li­czu ogra­ni­czo­ne­go fi­nan­so­wa­nia ze środ­ków pu­blicz­nych i rosnącej pre­sji na ogra­ni­cza­nie kosz­tów głów­nym wy­zwa­niem opie­ki zdro­wot­nej jest trans­for­ma­cja pry­wat­ne­go sek­to­ra w kie­run­ku mo­de­lu opar­te­go na pry­wat­nym ubez­pie­cze­niu zdro­wot­nym, a przede wszyst­kim wpro­wa­dze­nie kon­ku­ren­cji ­mię­dzy fun­du­szem pu­blicz­nym a fun­du­sza­mi pry­wat­ny­mi.

Reklama
Reklama

Pol­skie fir­my me­dycz­ne sta­ra­ją się się­gnąć po po­ten­cjal­ne zy­ski z re­la­tyw­nie no­we­go ka­na­łu sprze­da­ży, ja­kim jest tu­ry­sty­ka me­dycz­na. War­tość te­go ryn­ku to ok. 800 mln zł. Co­raz lep­sza, co­raz no­wo­cze­śniej­sza i ob­słu­gi­wa­na przez pro­fe­sjo­nal­ny per­so­nel in­fra­struk­tu­ra, in­ten­syw­ne wy­sił­ki pro­mo­cyj­ne oraz adaptacja dy­rek­ty­wy o le­cze­niu na te­re­nie UE („Pa­cjen­ci bez gra­nic") suk­ce­syw­nie wzmac­niają atrak­cyj­ność pla­có­wek me­dycz­nych w Pol­sce.

Tu­ry­ści ko­rzy­sta­ją naj­czę­ściej z za­bie­gów pla­no­wych. Naj­po­pu­lar­niej­sze są sto­ma­to­lo­gia i chi­rur­gia pla­stycz­na, ale ro­śnie też za­in­te­re­so­wa­nie za­bie­ga­mi sa­na­to­ryj­ny­mi. Z uwa­gi na wciąż du­że ró­żni­ce w ce­nach ­mię­dzy Pol­ską, a np. USA, W. Bry­ta­nią czy Niem­ca­mi, mo­że oka­zać się, że kry­zys wzmoc­ni ten­den­cję do za­ku­pów usług w Pol­sce, gdzie ce­ny opie­ki me­dycz­nej są zde­cy­do­wa­nie ni­ższe. Pa­ra­dok­sal­nie za­tem na świa­to­wym kry­zy­sie pol­ski ry­nek pry­wat­nych usług me­dycz­nych mo­że spo­ro sko­rzy­stać.

Au­tor­ka jest pre­ze­sem Scan­med Mul­ti­me­dis

Na­wet je­śli w cza­sie więk­sze­go kry­zy­su go­spo­dar­cze­go ry­nek pry­wat­nych usług me­dycz­nych ma­le­je, to z re­gu­ły wol­niej niż in­ne sek­to­ry. Z ko­lei w okre­sie oży­wie­nia ro­śnie bardziej dy­na­micz­nie niż ca­ła go­spo­dar­ka. Cha­rak­te­ry­stycz­nym zja­wi­skiem jest też pew­ne odło­że­nie w cza­sie wa­hań ko­niunk­tu­ry na tym ryn­ku w sto­sun­ku do te­go, co dzie­je się w ca­łej go­spo­dar­ce.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Opinie Ekonomiczne
ArcelorMittal odpowiada Instratowi
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Opinie Ekonomiczne
Jak zasypać Rów Mariański deficytu finansów publicznych w Polsce
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Cud zielonej wyspy
Opinie Ekonomiczne
Polacy oszczędzają jak nigdy dotąd. Ale dlaczego trzymają miliardy na kontach?
Opinie Ekonomiczne
Czas ucieka. UE musi znaleźć sposób na rosyjskie aktywa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama